سه شنبه, ۱۸ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

Alexander-Zemlianichenko-staff-AP

طالبان: به هیچ کشوری اجازۀ پایگاه‌سازی در افغانستان نمی‌دهیم

17 November 2022

وزارت خارجۀ طالبان در واکنش به چهارمین نشست فارمت مسکو گفته است که به‌هیچ کشوری اجازه نخواهد داد که در افغانستان پایگاه نظامی تأسیس کند.

به گزارش کشورنیوز، وزارت خارجۀ طالبان امروز در اعلامیه‌یی گفت که به‌عنوان یک «دولت مشروع» به هیچ کشور ثالث اجازه نخواهد داد که در افغانستان پایگاه نظامی تأسیس کند.

اخیراً گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان با اشاره به مذاکرات مخفی نمایندگان سازمان استخبارات امریکا و طالبان در دوحه گفت که احتمالاً امریکا در شمال افغانستان پایگاه‌سازی کند. او گفت که مذاکرات پنهانی امریکا با نمایندگان ارشد طالبان، نگرانی عمیق کشورهای منطقه را بر انگیخته است.

اما طالبان این ادعا را رد کرده و گفته که به هیچ فرد و یا گروهی اجازۀ بی‌ثبات‌سازی منطقه را نخواهد داد و در این راستا «گام‌های جدی را بر علیه گروه‌های شرور و قاچاق مواد مخدر برداشته است.»

نمایندگان کشورهای منطقه در مسکو از وضعیت امنیتی افغانستان به ویژه نفوذ گروه داعش در شمال کشور ابراز نگرانی کردند.

روابط طالبان با مسکو با تنش‌هایی همراه بوده است. اخیراً دبیر شورای امنیت ملی روسیه، طالبان را دست‌پروردۀ امریکا خواند که با واکنش تند طالبان روبرو شد. طالبان گفت که چنین اظهاراتی روی روابط دو کشور تأثیر می‌گذارد.

برخی کارشناسان مدعی هستند که منطقه از تلاش طالبان برای احیای روابط با ایالات متحده امریکا ناراحت است.

طالبان از کشورهای منطقه نیز خواسته است که اجازه ندهند از خاک و فضای آن‌ها علیه افغانستان استفاده صورت گیرد.

تاجیکستان رهبران جبهۀ مقاومت را پناه داده است. احمدمسعود و امرالله صالح رهبران جبهۀ مقاومت در تاجیکستان زندگی می‌کنند. همچنان، طالبان مدعی هستند که امریکا با استفاده از حریم هوایی پاکستان، بر آسمان افغانستان گشت‌زنی می‌کند. وزیر دفاع طالبان به پاکستان هشدار داد که به نیروهای امریکایی اجازۀ عبور از حریم هوایی خویش را ندهد.

در پایان، وزارت خارجۀ طالبان با اشاره به عدم دعوت نمایندگان این گروه در نشست مسکو گفته که شرکت نمایندگان طالبان در نشست‌های منطقه‌ای به موثریت و اثرگذاری آن می‌افزاید.

چهارمین نشست فارمت مسکو روز چهارشنبه با حضور نمایندگان کشورهای ایران، هند، پاکستان، روسیه، چین و برخی کشورهای آسیای مرکزی در روسیه برگزار شد.

 

ضمیر کابلوف,طالبان,فارمت مسکو,کشور نیوز,مذاکرات طالبان با امریکا,نشست مسکو,وزارت خارجۀ طالبان