سه شنبه, ۱۸ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

دانشگاه کابل

طالبان سیستم اداری و تحصیلی افغانستان را نابود کرده‌اند

13 February 2024

شماری از استادان دانشگاه در گفت‌وگو با کشورنیوز می‌گویند که طالبان گلیم تحصیل و علم و دانش را از افغانستان جمع کرده‌اند.

به گزارش کشورنیوز، آنان از وضعیت نهادهای اکادمیک و تحصیلی در کشور ابراز نگرانی کرده می‌گویند که قبل از سقوط تقریباً همۀ استادان دانشگاه در کابل ماستر و داکتر بودند، شرط استخدام در نهادهای اکادمیک هم داشتن ماستری و دکتری بود؛ اما حالا در برخی دانشگاه‌ها در نبود استادان محصلان صنف چهارم درس می‌دهند.

استادان دانشگاه که به دلیل تهدیدهای امنیتی نخواستند نام‌شان در گزارش ذکر شود، گفتند که در فضای دانشگاه و مکتب، ناامیدی مطلق به وجود آمده است.

این شرایط درحالی به وجود آمده است که طالبان زنان را از رفتن به دانشگاه، کار و پارک محروم ساخته‌اند. دختران بالاتر از صنف ششم از دو سال بدین سو اجازۀ رفتن به مکتب ندارند.

خانواده‌ها برای ادامۀ تحصیل کودکان و دختران شان در پی خروج از افغانستان هستند. 

یکی از استادان گفت که بحران اقتصادی روزافزون، «افسردگی عمومی» را به وجود آورده است. او گفت که به اسثتنای طالبان که در ناز و نعمت هستند و سرگرم دستبرد به دارایی عامه و استفاده از «غنایم»، تقریباً همۀ مردم در جست‌وجوی راه فرار اند.

سازمان ملل متحد گفته است که بیشتر از ۲۰ میلیون تن در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی وابسته هستند.

یکی دیگر از استادان گفت: «در دو سال سیستم اداری و دفتری به ویژه در عرصۀ خدمات عامه نابود شده است. مثلاً وقتی وارد دفاتر می‌شوید، می‌بینید که «بستر خواب» آمر دفتر در گوشۀ اتاق قرار گرفته است.»

طالبان با برگشت به قدرت رهبری تمام نهادهای دولتی را تغییر داده و افراد خود را جای‌گزین چهره‌های مسلکی، با تجربه و تحصیل‌یافته ساختند.

اکثریت مأموران بلندپایه و با تجربۀ حکومت پیشین از افغانستان فرار کرده و به کشورهای منطقه و غربی پناه برده‌اند.