سه شنبه, ۲۵ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

GB4W2SQakAE_E4P

طالبان هیچ حقی برای زنان در صحنۀ عمومی قایل نیستند

12 January 2024

همزمان با بازداشت، شکنجه و تعقیب زنان در سطح شهر و بازار، طالبان تصویر نماینده سازمان ملل متحد را دست‌کاری و فوتوشاب کردند.

به گزارش کشورنیوز، وزیر زراعت طالبان با نماینده سازمان ملل در دفتر کارش ملاقات کرده است. اما تلویزیون دولتی طالبان، عکس نماینده سازمان ملل را سانسور کرده است.

این نخستین بار نیست که طالبان دست به چنین اقدامی می‌زنند چند روز پیشتر عکس ملامتقی در نشست تهران را دست کاری کردند و بیرق ممنوعه طالبان را روی میز وزیر خارجۀ شان نصب کردند.

در خصوص آن‌چه طالبان انجام می‌دهند، لازم است به دو نکته اشاره شود:

  1. بی احترامی و بی باوری طالبان به کار رسانه‌یی. طالبان با روش‌های مختلف کار رسانه و خبرنگاری را به سخره گرفته‌اند. سانسور، محدودیت، عدم دسترسی به اطلاعات، محدودیت فعالیت و حضور خبرنگاران در پرده، مدیریت اتاق‌های خبر از سوی استخبارات طالبان و تغییر بنیادین قانون دسترسی به اطلاعات و آزادی بیان، بخشی از اقدامات طالبان در جلوگیری از گردش آزاد اطلاعات و آزادی بیان است.
  2. بی باوری و بی احترامی طالبان به زنان. اوتانبایو نماینده ملل متحد که یک مسلمان است، با چادر به دیدار وزیر زراعت طالبان رفته است. اما حضور یک زن مسلمان و با حجاب در پرده برای طالبان هم قابل تحمل نیست.

قبلاً دپلمات‌ها برای شرکت در جلساتی که با حضور سران طالبان برگزار می‌شد، مجبور به پوشیدن چادر بودند. با این وضعیت پیش بینی می‌شود که طالبان به تدریج از دیدار با دیپلمات‌های زن نیز اجتناب خواهند کرد.

این بخشی از باور طالبان است. طالبان هیچ حقی برای مشارکت زنان در صحنه عمومی، سیاسی و اجتماعی قایل نیستند. آنها به همین دلیلل، مکاتب، دانشگاه‌ها را بستند، زنان را از کار در اداره‌های داخلی و خارجی منع کردند. پارک‌ها را تعطیل کردند و زنان را محصور در چهاردیواری خانه‌ها ساختند.

طالبان پله به پله در راستای حذف و محو زنان از عرصه عمومی قدم می‌گذارند. جمع آوری زنان از شهر و بازار نیز به همین خاطر صورت می‌گیرد.

متأسفانه دنیا از این فاجعه بشری را چشم می‌کند و مردم افغانستان هم که از چهل سال کشتار و خونریزی خسته شده‌اند، با سکوت وضعیت را دنبال می‌کنند.