سه شنبه, ۲۵ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

Reza_Shahir_arrest_2

طالبان یک خبرنگار سابق تلویزیون راه فردا را بازداشت کرد

19 June 2023

خانواده رضا شهیر خبرنگار سابق رادیو و تلویزیون راه فردا می‌گوید که این خبرنگار بعد از بازگشت از ایران در مسیر راه هرات-کابل بازداشت شده است. مرکز خبرنگاران افغانستان با ابراز نگرانی از وضعیت شهیر، خواستار روشن شدن سرنوشت این خبرنگار است.

وهاب شهیر، برادر رضا شهیر با نشر مطلبی در صفحه فیسبوک خود، گفته است که رضا شهیر روز شنبه(دو روز پیش) که از هرات با موتر بس مسافربری به مقصد کابل سفر کرده بود، در ولسوالی شاه جوی ولایت زابل توسط نیروهای «امارت اسلامی» بازداشت و به جای نامعلومی انتقال داده شده است.

یک منبع نزدیک به شهیر به مرکز خبرنگاران افغانستان گفت که خبرنگار سابق تلویزیون راه فردا به تازگی همراه با خانواده اش(همسر و دو کودکش) به افغانستان برگشته بود. این منبع افزود که شهیر به دلیل تمدید نشدن ویزای اقامتش در ایران، مجبور شده بود که به کشور برگردد. مسؤلان امارت در ولایت زابل از بازداشت این خبرنگار اظهار بی اطلاعی کرده‌اند.

مرکز خبرنگاران افغانستان با ابراز نگرانی از وضعیت نامعلوم رضا شهیر، از مسؤلان امارت می‌خواهد هر چه زودتر سرنوشت این خبرنگار را روشن سازند و در صورتی که مسئله بازداشت شهیر واقعیت داشته باشد، هر چه زودتر و بدون قید و شرط او را آزاد کنند.

رضا شهیر حدود یک دهه با رادیو و تلویزیون راه فردا در کابل به عنوان گزارشگر کار کرده است. او دو ماه پیش در مطلبی که در صحفه فیسبوک خود نشر کرد، گفته بود که بعد از این که برای بار دوم از سوی نیروهای «امارت اسلامی» بازداشت شد، با سپردن تعهد و و به شکل مشروط آزاد شد و سپس در میانه ماه سال ۱۴۰۱ از ناچاری افغانستان را همراه با خانواده اش ترک کرد و به ایران رفت.

مرکز خبرنگاران افغانستان در سال ۱۴۰۱، دست‌کم ۲۳۷ رویداد نقض آزادی رسانه‌ها و خبرنگاران از جمله ۹۴ مورد بازداشت موقت از چند ساعت و چند روز تا هفته و چندین ماه خبرنگاران را ثبت کرده است. یافته‌های مرکز خبرنگاران افغانستان نشان می‌دهد که در مورد شمار زیادی از این رویدادها به ویژه بازداشت خبرنگاران به موقع و به صورت شفاف اطلاع‌رسانی نشده است و آزادی آنان نیز مشروط بوده است.

در حال حاضر حداقل یک خبرنگار همچنان زندانی است. مرتضی بهبودی، خبرنگار افغان-فرانسوی ماه جدی سال گذشته در کابل بازداشت شد و از آن زمان تا اکنون از وضعیت و چگونگی دوران حبس او اطلاعات دقیقی منتشر نشده است.