شنبه, ۲۲ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

124819649_2752485084962964_2705165953044620973_o

عبدالله در تاشکند: از خشونت استفادۀ سیاسی نشود

11 November 2020

عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحۀ ملی امروز (چهارشنبه ۲۱ عقرب ۱۳۹۹) در تاشکند در دیدار با عبدالعزیز کامل‌اوف وزیر امور خارجه ازبیکستان گفته است که هیچ کسی نباید با افزایش خشونت به دنبال بهره‌برداری سیاسی باشد.

به گزارش خبرگزاری کشور، در این دیدار، وزیر خارجۀ ازبکستان با اعلان حمایت کشورش از تلاش‌های صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها، صلح و ثبات در افغانستان را به نفع صلح و ثبات و توسعه‌ی اقتصادی در منطقه خواند.

وزیر امورخارجه ازبیکستان علاوه کرد که صلح در افغانستان به معنای صلح در کلیت منطقه است و جمهوری ازبیکستان از تلاش‌های صلح و مذاکرات دوحه حمایت می‌کند و آماده است افغانستان را در این مسیر کمک کند.

رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی با تشکر با اشاره به روابط دیرینه و تاریخی میان دو کشور و پیوندهای مشترک دینی-فرهنگی از حمایت این کشور از تلاش‌های صلح قدردانی کرد.

عبدالله عبدالله افزود: از موضع‌گیری رییس جمهور ازبیکستان در نشست سران سازمان همکاری‌های شانگهای در حمایت از تلاش‌های صلح در افغانستان و تشویق دیگر اعضای این سازمان برای حمایت از صلح تشکر و استقبال می‌کنیم.

رییس شورای عالی مصالحۀ ملی در ادامه تصویر روشنی از آخرین پیش‌رفت‌ها در تلاش‌های صلح، حمایت‌ منطقه‌ای از تلاش‌های صلح و آخرین تحولات سیاسی-امنیتی در افغانستان ارایه کرد. رییس شورای عالی مصالحۀ ملی در بخش دیگر از صحبت‌های خود گفت: یک فرصت استثنایی برای دست‌یافتن به صلح در افغانستان فراهم گردیده است. جمهوری اسلامی افغانستان متعهد است از این فرصت برای صلح و ثبات استفاده نماید. ما از طالبان نیز می‌خواهیم از این فرصت استفاده نمایند و برای دست‌یافتن به صلح تلاش نمایند. خشونت را محکوم می‌کنیم و هیچ‌کس نباید با افزایش خشونت در صدد کسب امتیازات سیاسی باشد.

عبدالله عبدالله افزود: صلح در افغانستان به معنای صلح و ثبات در منطقه و در آسیای میانه است. نقش جمهوری ازبیکستان به عنوان همسایه افغانستان در تلاش‌های صلح مهم است. صلح در افغانستان می‌تواند ما را در تأمین امنیت منطقه، مبارزه با دهشت‌افگنی، افراط‌گرایی و توسعه اقتصادی کمک کند.

همچنان، عبدالله عبدالله با شورای علمای ازبکستان دیدار کرد.

رییس شورای عالی مصالحه ملی با مهم‌خواهدن نقش علما در تأمین صلح و امنیت و هدایت جامعه به سوی هم‌زیستی مسالمت‌آمیز، در باره‌ی تلاش‌های صلح در افغانستان صحبت کرد و از علمای ازبیکستان خواست تا افغانستان را در این راستا کمک نمایند.

رییس بورد اسلامی جمهوری ازبیکستان با اعلان حمایت از تلاش‌های صلح در افغانستان گفت که دوکشور از مشترکات دینی، مذهبی و تاریخی برخورداراند و وقتی در کشور اسلامی‌ای میان مسلمانان جنگ صورت می‌گیرد تلاش برای آوردن صلح وظیفه همه مسلمانان به خصوص علما می‌باشد. مردم افغانستان برادران ما اند و صلح و آرامش در افغانستان به معنای صلح و آرامش در ازبیکستان است.

رییس بورد اسلامی در ادامه‌ صحبت‌های خود تأکید کرد که نشست‌های مشترک علمای دو کشور و این حوزه برای تأمین صلح مهم است چون مردم این حوزه به سخنان علمای خود گوش می‌‌دهند. علمای جمهوری ازبیکستان آماده‌اند در این راستا افغانستان را کمک و یاری نمایند.

آتش بس,تاشکند,خشونت,رییس شورای مصالحه,صلح,طالبان,عبدالله