سه شنبه, ۲۵ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

GDqPNqoW8AAqtE_

عزیزی بانک با پول مردم چه کرد؟

13 January 2024

مکرمه

در پی سقوط کابل بانک، عزیزی بانک به لطف حمایت دولتی به بزرگترین بانک خصوصی در افغانستان تبدیل شد.

به گزارش کشورنیوز، صدها جریب زمین در کابل و ولایات با قراردادهای یک‌طرفه به عزیزی بانک سپرده شد و نهادهای دولتی یکی پی دیگر مجبور به امضای قرارداد با این بانک شدند. شعبات عزیزی بانک در سراسر افغانستان فعال گردید. مالکان عزیزی بانک به این بانک خصوصی قناعت نکردند و اسلامی بانک را نیز راه‌اندازی کردند.

با سقوط دولت، میلیون‌ها تن در سراسر افغانستان به دفاتر عزیزی بانک هجوم آورده و خواستار سپرده‌های بانکی‌شان شدند. اما عزیزی بانک دروازه‌هایش را در سراسر کشور بست، خدماتش را متوقف ساخت و از پرداخت پول شهروندان اجتناب کرد.

با فروپاشی دولت اعتماد به بانک‌ها نیز از بین رفت. بانک‌های خصوصی در کابل فروپاشید. عزیزی بانک، اکثریت نمایندگی‌هایش را بست و اکثریت کارمندانش را برکنار کرد. البته دو سه نمایندگی عزیزی بانک در کابل همچنان فعال ماند. اما پول توزیع نمی‌کرد. کارمندان عزیزی بانک، کارت‌های مشتریان را جمع کرده و پس از هفته‌ها فرصت اخذ پول فراهم می‌گردید. بانک‌ها عملاً به ادامۀ کار بی‌باور شدند. از این رو، هیچ تلاشی برای کسب رضایت مشتری و اقناع مردم نمی‌کنند.

به همین دلیل، مردم از روش‌های مختلف تلاش کردند تا سرمایۀ شان را از بانک‌های خصوصی بیرون کنند. بی‌اعتمادی به آیندۀ سیاسی و اقتصادی کشور و ناچاری مردم، فرصت تازه‌یی به بانک‌های خصوصی فراهم آورد تا بتوانند از بحران استفادۀ حد اکثری ببرند.

شبکه‌های فساد در عزیزی بانک فعال گردید. مافیای بانکی با اخذ فیصدی حاضر به سپردن دارایی‌های مردم از بانک‌های خصوصی شدند. مثلاً اگر فردی ۱۰ هزار دالر امریکایی در عزیزی بانک داشت، با سپردن ۳۰ درصد مجموع پول می‌توانست دارایی‌اش را از عزیزی بانک به دست آورد. بخش کلان مردم در کابل و ولایات با پرداخت فیصدی- از ۲۰ تا ۴۰ درصد- توانستند بخشی از سپرده‌های شان را تسلیم شوند.  

عزیزی بانک در سال اول سقوط هفتۀ ۱۰۰ دالر به مشتریان پرداخت می‌کرد. در سال دوم این رقم به دوصد دالر افزایش یافت. اکنون رییس عزیزی بانک می‌گوید که محدودیت در بانک رفع شده است. اما مردم می‌گویند که عزیزی بانک همچنان حاضر به پرداخت سپرده‌های بانکی نیست. مشتریان عزیزی بانک نمی‌توانند به بانک‌های دیگر سپرده‌های شان را انتقال دهند.

با این وجود، رییس عزیزی بانک، از سرمایه‌گذاری ده میلیارد دالری در افغانستان خبر می‌دهد. رییس عزیزی بانک قبل از هرچیزی باید سپرده‌های مردم را تسلیم کند و به گونۀ واضح در مورد آنچه در سه سال گذشته انجام داده است، گزارش ارایه کند.

.