دوشنبه, ۱۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

120910887_3338938796182339_5345174234129298560_o

غنی: اعمار صلح تنها رسیدن به توافق صلح نیست

07 October 2020

رییس‌جمهور غنی در روز پایانی سفرش به قطر، در مرکز مطالعات منازعات و مسایل بشری دوحه، روی موضوع «اعمار صلح در افغانستان» سخنرانی کرد.

وی صلح را یک سرمایه بنیادی خواند و از آرزو و اشتیاق شدید مردم افغانستان برای برقراری صلح و ثبات در کشور، یاد کرد.

رییس‌جمهور غنی راجع به زیان‌های اقتصادی که جنگ چندین ساله در افغانستان به بار آورد، معلومات داد و گفت که لویه جرگه مشورتی صلح حدود و صلاحیت های هیات مذاکره کنندۀ صلح را مشخص کرده است و در میان تیم متذکره وحدت نظر استثنایی وجود دارد.

وی افزود که هدف مطلوب را که ما دنبال می کنیم، یک افغانستان مستقل، متحد و دموکراتیک است که در بین خود و با جهان در صلح بسر برد و توانایی حفظ و توسعۀ دستآوردهای دو دهه پسین را داشته باشد.

آقای غنی تصریح کرد که اجماع منطقوی و جهانی برای صلح و  ثبات افغانستان وجود دارد تا یکبار دیگر کشور ما به چهارراه منطقه و بستر همکاری‌های منطقوی و بین المللی مبدل شود.

رییس‌جمهور غنی گفت که اعمار صلح تنها رسیدن به توافق صلح نیست، بلکه روندی است که فضای صلح و آرامش را برای مردم ممکن می سازد.

او خاطرنشان کرد که افغانستان از کمبود منابع رنج نمی‌برد، بلکه مشکل آن استفاده نادرست از منابع است. وی با اشاره به موجودیت منابع سرشار طبیعی کشور که ارزش آن یک تریلیون دالر تخمین شده است، گفت که سرمایه و توانایی‌هایی که وجود دارد، ما را به آینده خوشبین می‌سازد.

وی از تلاش‌ها و دستآوردهای حکومت افغانستان در جریان شیوع ویروس کرونا یادآوری کرد و همچنان از نیروهای امنیتی و دفاعی کشور که در راستای حفظ جان و مال مردم شب و روز تلاش می‌کنند و برای امنیت منطقه و جهان مبارزه می نمایند، قدردانی کرد.

رییس جمهور گفت که صلح از نخبه ها، افراد و گروه های خاص نیست، بلکه صلح از مردم افغانستان است که حق دارند در فضای صلح و ثبات واقعی بسر برند.

محصولات افغانستان در بازارهای قطر

غنی در دیدار با امیر خواهان دادوستد اقتصادی با دوحه شده است.

غنی در دیدار با امیر قطر گفت: ما آماده هستیم روی آن مواردی کار کنیم که همکاری و مناسبات میان دوکشور را افزایش می‌دهد. وی همچنان در رابطه به فرصت های اقتصادی در افغانستان، به امیر قطر معلومات ارائه کرد.

رئیس جمهور گفت که ما می خواهیم محصولات افغانستان به بازارهای قطر برسد و همچنان در بخش های گاز طبیعی، معادن و انرژی قابل تجدید خواستار سرمایه گذاری هستیم. وی افزود که اکنون ما با کشورهای آسیای مرکزی روابط خوب داریم و روی بنادر خویش سرمایه گذاری می نماییم.

همچنان امیر قطر گفت که به مسئولین مربوطه وظیفه میدهم تا در بخش همکاری های سیاسی و اقتصادی با جانب افغانستان مشترکاً کار نمایند و دو کشور بخاطر کار عملی، هیأت و کمیته تخنیکی را تعیین نمایند.

امیر قطر ابراز آرزومندی کرد که تلاش های مشترک هر دو کشور باعث تامین صلح و ثبات پایدار در افغانستان گردد. وی خطاب به رئیس جمهور گفت که در اثر تلاش های شما تا اینجا رسیدیم و بعد از این، تحت راهنمایی و رهبری شما به نتایج خوب دست خواهیم یافت.

وی همچنان گفت که برای ما مناسبات دوجانبه بسیار مهم بوده و زمان آن فرا رسیده است که هر دو کشور روی روابط دوجانبه، همکاری اقتصادی و تجارتی و سایر فرصت ها، صحبت کنند و هیات مشترک کار عملی را در این راستا آغاز نماید.

 

امیر قطر,دوحه,صلح,طالبان,غنی