جمعه, ۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

18114352e40f742

«عمق استراتژیک پاکستان در افغانستان به تهدید استراتژیک تبدیل شده است»

01 January 2023

اسما فتاحی، خبرنگار آزاد

روزنامه فرست اندیا (The First India) در مطلبی روابط پاکستان با طالبان را بررسی کرده و گفته که پس از پیروزی طالبان در افغانستان، عمق استراتژیک پاکستان در افغانستان به تهدید استراتژیک تبدیل شده است. 

در این مطلب نگاشته شده است که پس از سقوط حکومت اشرف غنی، پاکستان یکی از معدود کشورهایی بود که از تسلط طالبان بر افغانستان تحسین کرد و در عین حال امیدوار بود از آنچه که به عنوان یک پیروزی استراتیژیک تلقی می‌کرد، بهره ببرد.

براساس گزارش این روزنامه، بعد از سقوط نظام جمهوریت نا امنی‌ها در داخل قلمرو پاکستان افزایش یافته و برای چندین بار نیروی‌های مرزی پاکستان و جنگجویان طالب وارد درگیری مسلحانه شده است.

علی احمد نویسنده این مقاله استدلال می‌کند که پاکستان از لحاظ تاریخی «سیاست عمق استراتژیک» را در قبال افغانستان دنبال کرده است که بر اساس آن تلاش می کند تا افغانستان را به عنوان یک مهره سیاسی و پوشش استراتژیک در برابر هند کنترل کند. اکنون به نظر می رسد که سیاست عمق استراتیژیک پاکستان به یک تهدید استراتیژیک در برابر پاکستان تبدیل شده است.

در ادامه این مطالب احمد اضافه می کند بعد از سقوط نظام دموکراتیک افغانستان در اگست 2021، رئیس وقت استخبارات پاکستان جنرال فیاض حمید برای تجلیل از پیروزی طالبان وارد در کابل شد.

احمد گفت: پاکستان از طالبان با اسلحه، مهمات و فراهم نمودن پناهگاه امن در جریان شورش بیست ساله آنها علیه غرب و دولت افغانستان حمایت کرد. بعد از روی کار آمدن رژیم طالبان توقع پاکستان این بود که طالبان واکنش متقابل در برابر تحریک طالبان پاکستان انجام دهد.

اما براساس گزارش اداره مبارزه با تروریسم پاکستان، خروج ایالات متحده از افغانستان فعالیت های تحریک طالبان پاکستان را تقویت کرده است. تحریک طالبان پاکستان در جریان روند گفتگوهای صلح جایگاه قابل توجهی به دست آورد و وسعت فعالیت های خویش را افزایش داده است. ماه گذشته، تحریک طالبان پاکستان به طور رسمی توافق آتش بس با دولت پاکستان را پس گرفت. خروج از توافق آتش بس در 28 نوامبر با موجی از حملات تروریستی در خیبر پختونخوا و بلوچستان همراه شده است.

در اخیر این مطب آقای احمد استدلال می کند که طالبان خط  فرضی دیورند را قبول ندارند و پاکستان را برای تضمین احترام به حاکمیت خود به چالش خواهند کشید. به باور احمد، آرزوی پاکستان داشتن یک حکومت دست نشانده در افغانستان بود که این تنها یک رویا برای پاکستان باقی مانده است و به نظر می رسد که طالبان با نیات واقعی پاکستان بیدار شده اند.

افغانستان,پاکستان,تحریک طالبان پاکستان,خط فرضی دیورند,طالبان