شنبه, ۱۵ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

12afghan-talks-add1-superJumbo

قطر بازیگر بی‌رقیب در صلح افغانستان

27 December 2020

خبرگزاری کشور: میزبانی قطر از دور دوم مذاکرات بین‌الافغانی قطعی شده است. دور دوم مذاکرات صلح میان افغانی به تاریخ 5 جنوری در دوحه برگزار می‌شود. برخی کشورهای منطقه و جهان از جمله آلمان، ناروی، اندونیزیا، ترکیه و ازبکستان نیز علاقمند میزبانی از دور دوم مذاکرات صلح بودند. اما به دلیل مشکلات ناشی از ویروس کرونا کشورهای ناروی و آلمان از میزبانی انصراف دادند؛ اما دربارۀ کشورهای منطقه اجماع جهانی وجود نداشت. امریکا و کشورهای اروپایی و پاکستان خواستار تدویر دور دوم مذاکرات در دوحه بودند.

در این میان، طالبان بیشترین علاقه را برای ادامۀ مذاکرات در قطر داشتند. طالبان از یک دهه بدین‌سو با قطر روابط نزدیک و گسترده دارند. دفتر سیاسی طالبان در قطر موقعیت دارد. اکثر رهبران سیاسی طالبان در قطر سکونت دارند. نمایندگان طالبان در قطر صاحب تجارت خصوصی و کارخانه‌های بازرگانی هستند.

قطر میانۀ بسیار نزدیک با کشورهای اثرگذار در قضایای افغانستان دارد. قطر با ایالات متحده امریکا روابط استراتژیک دارد. امریکا در قطر پایگاه نظامی دارد. قطر با ایران رقیب جهانی امریکا نیز روابط نزدیک و استراتژیک دارد. روابط قطر با پاکستان نیز به طور روزافزون افزایش یافته است. در این میان، دو کشور در خاورمیانه سرسخت‌ترین مخالفان میزبانی قطر از مذاکرات بین افغانی بودند: عربستان سعودی و امارات متحده عربی. این دو کشور به دلیل رقابت سرسخت با قطر، از روند صلح افغانستان نیز حمایت نکرده‌اند. این دو کشور عملاً از مذاکرات بیرون هستند. ترکیه و اندونیزیا نیز با قطر روابط نزدیک دارند.

اما حکومت افغانستان به دلیل نفوذ طالبان در قطر  موافق ادامۀ جلسات در دوحه نبود. کابل علاقمند بود که دور دوم مذاکرات در یکی از کشورهای جاپان، ازبکستان، آلمان، ناروی و یا ترکیه برگزار شود. اما جهان به دلایل زیاد قطر را گزینۀ مناسب برای میزبانی از دور دوم مذاکرات صلح دانسته‌ است.

اجماع جهانی، حمایت بازیگران اصلی، بحران ناشی از ویروس کرونا، دفتر سیاسی طالبان و حضور نمایندگان این گروه در دوحه و فراهم‌سازی امکانات و منابع مذاکرات از دلایل عمدۀ مناسب بودن قطر برای میزبانی از دور دوم مذاکرات عنوان شده است.

قطر تلاش ورزیده است که حمایت دولت افغانستان را نیز کسب کند. تأسیس سفارت در کابل و گشایش سفارت افغانستان در دوحه، اقداماتی در راستای نزدیکی روابط بوده است. قطر بازیگر بی رقیب در روند صلح افغانستان است. اگر مذاکرات صلح به نتیجه برسد، بدون شک نقش قطر در آن کمتر از ایالات متحده امریکا و پاکستان نبوده است. ایفای این نقش بزرگ به کشور کوچک و کم جمعیتی مثل قطر افتخار بزرگ تاریخی خواهد بود.

خلیلزاد,دفتر طالبان در قطر,دوحه,صلح افغانستان,طالبان,قطر