جمعه, ۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

221443215f5cdb9

نویسندۀ پاکستانی: اشرف‌غنی برای انتقام از امریکا به شبکۀ حقانی اطلاعات داد

01 May 2023

حسن عباس، نویسندۀ مشهور پاکستانی در تازه‌ترین کتابش زیر عنوان «برگشت طالبان به قدرت: افغانستان پس از خروج امریکا» مدعی شده که اشرف‌غنی در روزهای پایان ریاست‌جمهوری برای انتقام از امریکا به‌خاطر واگذاری قدرت به ملا برادر کندهاری، اطلاعات مهم را با سراج‌الدین حقانی رهبر شبکۀ حقانی در میان گذاشته است. از همین رو، شبکۀ حقانی زودتر از گروه‌های رقیب وارد کابل گردیده است.

عباس طالبان را در سه مرحله به بررسی گرفته است: قبل از ۲۰۰۱، بعد از ۲۰۰۱ و پس از مذاکرات دوحه(۲۰۲۰). مرحلۀ سوم بسیار مهم و آموزنده است. در این مرحله، تلاش اصلی برای عبور طالبان از یک گروه شورشی به یک جریان سیاسی بوده است.

نویسنده ورژن جدید طالبان را «عملگرا» توصیف می‌کند. اما می‌گوید که این گروه از هرنوع اصلاحات و تغییری‌که انسجام داخلی‌شان را صدمه بزند، اجتناب می‌کنند.

عباس اختلاف میان حلقۀ افراطی طالبان در کندهار و چهره‌های «معتدل» در کابل را «فلج‌کننده» خوانده و گفته که افراطی‌ها از نفوذ و جایگاه بیشتری برخوردار هستند.

این نویسندۀ پاکستانی- امریکایی می‌گوید که در ماه می سال ۲۰۲۲ رییس سازمان آی‌اس‌آی ملاقاتی جدی با رییس سی‌آی‌ای در مورد تهدیدات امنیتی ناشی از افغانستان و منطقه داشت. به نوشتۀ حسن عباس رییس سی‌آی‌ای در آن نشست به رییس آی‌اس‌آی گفته بود که روند رشد و تقویت گروه داعش در افغانستان چنان سریع است که اگر با همین شتاب دوام کند، تا نیمۀ سال ۲۰۲۳، بیست درصد قلمرو افغانستان را تسخیر می‌کند. حسن عباس در ادامه نوشته که رییس آی‌اس‌آی ارزیابی همتای امریکایی‌اش را تایید می‌کند و به او می‌گوید که راه‌حل، هدف‌گیری رهبران داعش در افغانستان، تشدید همکاری‌های استخباراتی و تسریع بیشتر مبادلأ معلومات استخباراتی است.  حسن عباس هم‌چنان افشا کرده است که از اگست سال ۲۰۲۱ تا اگست سال ۲۰۲۲، داعش ۲۶۲ حملۀ تروریستی در افغانستان انجام داده است. به نوشته حسن عباس در همان جلسه‌ ماه می سال ۲۰۲۲ دو طرف توافق کرده اند که داعش ولایت خراسان، تهدید جدی امنیتی است.

 

اشرف غنی,افغانستان,امریکا,پاکستان,شبکه حقانی,طالبان,عباس حسن