جمعه, ۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

FtmgskgaYAEaYqp

نگرانی همسایه‌ها از ناحیۀ افغانستان: طالبان به تعهدات‌شان عمل کنند

14 April 2023

وزیران خارجۀ کشورهای همسایۀ افغانستان در نشست سمرقند دربارۀ بحران انسانی، افزایش تهدید گروه‌های تروریستی، قاچاق مواد مخدر و افزایش مهاجرت افغان‌ها به کشورهای منطقه بحث و گفت‌وگو کردند.

به گزارش کشورنیوز، نشست وزرای خارجۀ کشورهای همسایه به شمول روسیه، روز پنج‌شنبه ۱۳ اپریل (۲۴ حمل) با میزبانی اوزبیکستان در شهر سمرقند برگزار شد.

وزرای خارجۀ کشورهای همسایه از طالبان خواستند که به تعهدات شان دربارۀ مبارزه با تروریزم به رسمیت شناسی حقوق اقوام و اقلیت‌های قومی و آموزش دختران و کار زنان عمل کنند.

وزرای خارجه پاکستان، ایران، روسیه و چین در حاشیۀ نشست سمرقند گفتند: “تمامی گروه‌های تروریستی به شمول داعش، القاعده، جنبش اسلامی ترکستان شرقی، تحریک طالبان پاکستان، اردوی آزادیبخش بلوچستان، جیش العدل و غیره، مستقر در افغانستان، تهدیدی جدی برای امنیت منطقه‌ و جهان اند.”

وزیر دولت در امور روابط خارجی پاکستان، از افزایش تهدیدهای تروریستی از خاک افغانستان و افزایش رقم مهاجرین ابراز نگرانی کرد.

حنا ربانی کهر بر تعامل با رژیم طالبان تأکید کرد و اما گفت که طالبان باید به حق اولیۀ زنان و دختران افغانستان احترام بگذارند و زمینۀ آموزش و کار را برای آنان فراهم سازند.

او هشدار داد که جامعۀ بین‌المللی به وضعیت بشری در افغانستان کم توجه شده است. درحالی که ۲۸ میلیون تن به کمک‌های فوری بشردوستانه نیازمند هستند.

امیر عبداللهیان وزیر خارجۀ ایران در دیدار با امیر خان متقی وزیر خارجۀ طالبان گفت که کشورش ۲۱ ماه است که منتظر دولت فراگیر ملی می‌باشد.

وزیر امور خارجه ایران گفت: طالبان و هیات حاکمه موقت به دلیل عدم اهتمام به مهمترین چالش های موجود در افغانستان مانند شکل دادن به حکومت فراگیر، حقوق شهروندی، اقوام، تدوین قانون اساسی و بهره مندی از ظرفیت های ملی برای مبارزه کامل با تروریسم و تلاش جدی در بهبود مولفه‌های اقتصادی در شرایط دشوار خود به سر می‌برد.

وزیران خارجهٔ کشورهای همسایه، بر نقش موثر افغانستان به عنوان یک عامل کلیدی در ارتباط بین منطقه‌یی میان آسیای مرکزی و جنوبی اشاره کرده و از تطبیق پروژه های زیربنایی و اقتصادی اجتماعی در این کشور با مشارکت کشورهای همسایه صحبت کردند که نه تنها به ایجاد مشاغل جدید بلکه به ادغام فعال‌تر افغانستان کمک خواهد کرد.

 

ازبکستان,افغانستان,امیر خان متقی,امیر عبداللهیان,حنا ربانی کهر,خبرگزاری کشور,طالبان,کشور نیوز,نشست سمرقند,وزرای خارجه همسایه افغانستان