جمعه, ۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

EhtTgWcWkAEzrng

وزیر خارجۀ امریکا: خواهان افغانستان مستقل، متحد و دموکراتیک هستیم

12 September 2020

مذاکرات تاریخی صلح میان حکومت افغانستان و طالبان روز شنبه ۱۲ سپتمبر (۲۲ سنبله) در دوحه پایتخت قطر آغاز شد.

مایک پمپیو، وزیر خارجۀ امریکا در مراسم گشایش گفت‌وگوهای صلح بین‌الافغانی، گفت که واشنگتن سیستم سیاسی‌اش را بر افغانستان تحمیل نمی‌کند.

او گفت که ایالات متحده خواهان افغانستان “مستقل، متحد و دموکراتیک” است؛ اما افزود که “فصل آینده تاریخ” را افغان‌ها خواهند نوشت.

آقای پمپیو گفت: “چگونگی نظام سیاسی آینده، انتخاب شما است… ما باور داریم که حفظ حقوق همۀ افغان‌ها بهترین روش برای پایان خشونت است؛ اما صرفأ می‌توانم تقاضا برای حفظ این موارد کنم. فصل بعدی تاریخ را شما خواهید نوشت. امیدواریم که فصل آشتی و پیشرفت باشد؛ نه تاریخچۀ دیگر از اندوه و خونریزی.”

وزیر خارجه ایالات متحده ابراز امیدواری کرد که هیات‌های مذاکراتی حکومت افغانستان و طالبان، پیشرفت‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دو دهۀ اخیر در افغانستان را حفظ و توسعه ببخشند.

آقای پمپیو از هیات‌ حکومت افغانستان و طالبان خواست که دیدگاه‌های تمامی گروه‌ها در افغانستان را شامل زنان، اقلیت و قربانیان در مذاکرات شریک سازند.

اما آقای پمیپو هشدار داد که چگونگی نتیجه گفتگوهای بین‌الافغانی، روی میزان کمک‌های آینده ایالات متحده به افغانستان تاثیر خواهد گذاشت.

این مقام بلندپایه ایالات متحده گروه‌های مذاکره کننده را مخاطب قرار داد و گفت:”در جریان گفتگوها ممکن با چالش‌های زیادی روبرو شوید… بنابر این، از این فرصت استفاده کنید، روند را حفظ نمایید، به همدیگر احترام بگذارید، صبور باشید و به سرانجام رسانیدن این ماموریت تمرکز کنید.”

از سوی دیگر، وزیر خارجه ایالات متحده تاکید کرد که کشورش حمله یازده سپتمبر را “هرگز” فراموش نخواهد کرد.

آقای پامپیو از طالبان برای قطع روابط شان با “گروه‌های تروریستی بین‌المللی به شمول القاعده” سپاس‌گزاری کرد و تاکید نمود که افغانستان نباید بار دیگر پایگاه گروه‌های هراس‌افگن شود که سبب ایجاد تهدید به کشورهای دیگر گردد.

در این نشست، وزیران خارجه قطر، ناروی، ترکمنستان، چین، ازبکستان، اندونیزیا، ترکیه، هند، پاکستان، جاپان، آلمان، اسپانیا، فنلند، بریتانیا و منشی عمومی ناتو، ملل متحد و سازمان همکاری‌های اسلامی نیز سخنرانی کردند.

وزیران خارجه این کشورها، حمایت شان را از آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی اعلام کردند.

وانگ یی، وزیر خارجه چین به ادامه روند گفتگوهای صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها تاکید کرد و گفت: “هیچ کشوری نباید خواست‌های خودخواهانه‌ش را به دو طرف تحمیل کند”.

آقای یی افزود که چین خواستار موفق شدن این گفتگوها و ختم منازعه است و آن کشور می‌تواند به عنوان “میانجی و تسهیل کننده” عمل کند.

با این حال، وزیرخارجه چین تاکید کرد که خروج نیروهای امریکایی و ناتو باید منظم و با توجه به شرایط باشد.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان نیز گفت که جنگ افغانستان راه حل نظامی ندارد و برای تامین صلح و ثبات در این کشور، باید روی راه حل سیاسی تمرکز شود.

آقای قریشی، آغاز مذاکرات بین‌الافغانی را نتیجه تلاش مشترک با افغانستان خواند و افزود که پاکستان با حمایت از مذاکره و کاهش خشونت‌ها همواره در کنار افغان‌ها بوده است.

وزیرخارجه پاکستان هشدار داد که گروه‌هایی در داخل و خارج افغانستان برای ایجاد چالش در برابر گفتگوهای صلح تلاش خواهند کرد؛ اما گفت که باید با “هوشیاری” از آن جلوگیری شود.

وزیر خارجه قطر از کشورهای متحد افغانستان خواست که از روند صلح این کشور، حمایت کنند.

وزیران خارجۀ هند، ازبیکستان و ترکمنستان گفتند که حاضر اند روند صلح افغانستان را کمک کنند و در پیشرفت اقتصادی این کشور سهم گیرند.

افغانستان,دوحه,صلح,طالبان,کابل,وزیر خارجۀ امریکا