سه شنبه, ۲۵ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

GDoSUYuWoAAhqkP

پاکستان به نتایج سفر فضل‌الرحمن به کابل و قندهار دلبسته است

12 January 2024

سفر شش روزۀ مولانا فضل‌الرحمن رهبر جمعیت علمای پاکستان به کابل به پایان رسید. او در سفر به افغانستان با سران طالبان از جمله ملا هبت‌الله آخوندزاده رهبر طالبان، ملا حسن رییس وزرا، ملا برادر معاون رییس وزرا، ملایعقوب وزیر دفاع، سراج‌الدین حقانی وزیر داخله، خلیل‌الرحمن حقانی وزیر مهاجرین و امیرخان متقی وزیر خارجۀ طالبان دیدار کرده است.

به گزارش کشورنیوز، با وجود اینکه وزارت خارجۀ پاکستان اعلام کرد که مولانا فضل‌الرحمن نمایندۀ دولت در سفر به پاکستان نبوده است، اما پاکستان به نتایج سفر مولانا فضل‌الرحمن به افغانستان دلبسته است. به ویژه اینکه این کشور در آستانۀ انتخابات حساس پارلمانی قرار دارد. انتخابات پارلمانی در هشتم ماه فبروری برگزار می‌شود. انتخابات درحالی قرار است برگزار شود که پاکستان شاهد روزافزون حملات انفجاری و انتحاری است. تحریک طالبان پاکستان، داعش و جنبش آزادی بخش بلوچستان بی وقفه نیروهای دولتی را در خیبرپختونخواه و بلوچستان آماج قرار می‌دهند. 

جلوگیری از فعالیت تی‌تی‌پی در قلمرو افغانستان، سپردن سران تی‌تی‌پی به‌اسلام‌آباد و از میان برداشتن سوءتفاهم و تحکیم روابط میان طالبان و پاکستان، از اهداف سفر مولانا بوده است. 

مولانا فضل‌الرحمن پس از نخست‌وزیر قطر دومین چهرۀ خارجی است که موفق به‌دیدار با رهبر طالبان می‌شود.

مولانا در مصاحبه با رادیو تلویزیون طالبان، سفر به افغانستان را بسیار موفقانه توصیف کرد. این نخستین سفر مولانا به افغانستان پس از برگشت طالبان به قدرت می‌باشد.