یکشنبه, ۳۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

47866336_403

پاکستان: مذاکرات دوحه پیشرفت داشته است

12 March 2019

وزیر خارجه پاکستان امروز (سه‌شنبه) گفت، پیشرفتی در مذاکرات صلح کنونی در قطر میان طالبان و امریکا حاصل شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان در کنفرانس خبری با هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در اسلام‌آباد صحبت کرد. قریشی بدون تشریح ماجرا گفت: پاکستان تمام جناح‌های درون افغانستان را به گفت‌وگو و مکالمه معنادار بین افغان‌ها ترغیب کرده است.

همچنین شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان در این کنفرانس خبری گفت: امریکا باید مسئولانه از افغانستان خارج شود و خروج مسئولانه نظامیان امریکایی در راستای منافع پاکستان و سایر کشورهای منطقه است.

وی اضافه کرد: پاکستان بارها اعلام کرده است تنها راه پایان بحران افغانستان راه حل سیاسی است و اسلام آباد از تایید این حرکتش از سوی جامعه جهانی بسیار خرسند است.

هایکو ماس در سفر به پاکستان گفت: اسلام‌آباد نقش مهمی در صلح افغانستان دارد و برای صلح پایدار در افغانستان دولت این کشور نیز باید در مذاکرات صلح حضور داشته باشد.

وی اضافه کرد: تروریسم یک مشکل بین المللی است و پاکستان تاکنون قدم‌های زیادی در این حوزه برداشته است.

مذاکرات میان زلمی خلیلزاد، نماینده امریکا و نمایندگان طالبان دو هفته است در دوحه، پایتخت قطر ادامه دارد و پیشتر از آن گمان نمی‌رفت که مذاکرات برای چندین روز ادامه داشته باشد. امریکا از پاکستان خواسته است تا تلاش‌هایی برای یافتن یک صلح مذاکره‌شده با طالبان انجام دهد تا طولانی‌ترین جنگ تاریخ امریکا خاتمه یابد.

نتیجۀ نشست دوحه، پاکستان، طالبان، خروج امریکا، افغانستان