جمعه, ۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

1579593816-3620

پمپئو با استقبال از جلسۀ کمیتۀ رهبری شورای مصالحه: دو طرف از موضع خود کوتاه بیایند

06 December 2020

مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا با انتشار بیانیه‌یی ضمن استقبال از تشکیل و برگزاری اولین جلسه کمیته رهبری شورای عالی مصالحه افغانستان آن را یک نهاد فراگیر خواند و تاکید کرد که ریاست این شورا با عبدالله عبدالله است.

به گزارش خبرگزاری کشور، وی افزود: رهبران افغانستان از طیف‌های سیاسی گوناگون برای تصمیم‌گیری و حمایت از یک صلح عادلانه و پایدار متحد شده‌اند، همه طرف‌های درگیری باید دور هم جمع شوند و راهی برای صلح ترسیم کنند.

پامپئو همچنین تصریح کرد: شورای عالی مصالحه و کمیته رهبری آن به عنوان یک نهاد معتبر در زمینه صلح، در رابطه با توافق درباره نقشه راه سیاسی، تقسیم قدرت و آتش‌بس دایمی برای پایان دادن به جنگ طولانی کشور به تیم مذاکره کننده افغانستان با طالبان مشاوره و راهنمایی می‌دهد.

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان نیز در بیانیه‌یی جداگانه اجتماع رهبران طیف‌های سیاسی را گامی مهم دانست و تاکید کرد که شورای عالی مصالحه در جریان مذاکرات بر شرایط توافق صلح، تقسیم قدرت، و آتش‌بس دائمی و همه جانبه با طالبان یک نهاد با صلاحیت خواهد بود.

در این حال، وزیر خارجه امریکا در کنفرانس مجازی امنیت سالانه منامه گفت، همزمان با تداوم جریان مذاکرات صلح سطح خشونت در افغانستان به طرز غیرقابل منتظره‌ای بالاست و افزود: واشنگتن از طرف‌های درگیر خواستار توقف خشونت‌هاست.

وزیر خارجه امریکا همچنین به این مساله اشاره کرد که با تیم‌های مذاکره کننده در جریان سفر ۲۱ نومبر به دوحه دیدار کرده و گفت: با طرف‌های مذاکره کننده درباره الزام کاهش درگیری‌ها در افغانستان گفتگو داشتم.

وی ادامه داد: من این را به آنها گفتم در حالیکه مذاکرات در جریان است سطح خشونت‌ها در افغانستان نمی‌تواند به این صورت تداوم یابد چون این اصلا کاربردی نیست و به جایی نمی‌رسد.

وزیر خارجه امریکا همچنین با اعلام اینکه امیدوار است طرف‌های مذاکره بتوانند بر روی برخی از مسائل از جمله آتش بس سراسری در افغانستان به توافق برسند، گفت: ما از آنها خواسته‌ایم تا از موضع خود کوتاه بیایند و به کاهش تنش‌ها و خشونت‌ها کمک کنند.

امریکا,دوحه,صلح افغانستان,طالبان,کمیتۀ رهبری شورای مصالحه,مایک پمپئو