یکشنبه, ۱۶ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

FZJyllCXgAAKgRE

چگونه سیا رهبر القاعده را شناسایی کرد و کشت؟

02 August 2022

منبع: رویترز

برگردان: غلام غوث عمری

ایمن الظواهری رهبر شماره یک القاعده در یک حمله آمریکا در افغانستان کشته شد که بزرگترین ضربه به این گروه شبه نظامی از زمان کشته شدن بن لادن بنیانگذار این گروه در سال 2011 می باشد.

یک مقام ارشد دولت به خبرنگاران گفت که ظواهری سال‌ها مخفی شده بود و عملیات یافتن و کشتن او نتیجه کار “صبورانه، دقیق و مداوم” جامعه ضد تروریسم و ​​اطلاعات ایالات متحده می‌باشد.

تا قبل از اعلام ایالات متحده، ظواهری در مناطق قبیله‌ای پاکستان یا در داخل افغانستان پنهان شده بود.

این مقام که خواست نامش فاش نشود، جزئیات عملیات زیر را ارائه کرد:

  • برای چندین سال، دولت آمریکا از شبکه‌ای آگاه بود و ارزیابی می‌کرد که ظواهری تحت حمایت آنها بود. در یک سال گذشته، پس از خروج ایالات متحده از افغانستان، مقامات به دنبال نشانه‌هایی از حضور القاعده در این کشور بودند.در سال جاری، مقامات شناسایی کردند که خانواده ظواهری به شمول همسر، دختر و فرزندانش به خانه امنی در کابل نقل مکان کرده اند و متعاقباً ظواهری را در همان مکان شناسایی کردند.
  • طی چند ماه، مقامات اطلاعاتی بیشتر مطمئن شدند که ظواهری را در خانه امن کابل به درستی شناسایی کرده اند و در اوایل ماه اپریل شروع به اطلاع رسانی به مقامات ارشد دولتی کردند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، متعاقباً به رئیس جمهور جو بایدن اطلاع داد.

این مقام مسئول گفت: «ما توانستیم از طریق چندین منبع اطلاعاتی عملیات را اطلاع رسانی کنیم. این مقام گفت، هنگامی که ظواهری به خانه امن کابل رسید، مقامات از خروج او از خانه بی اطلاع بودند و آنها او را در بالکن آن جایی که در نهایت مورد اصابت قرار گرفت در موارد متعدد شناسایی کردند.

این مقام گفت: مقامات ساخت و ماهیت خانه امن را بررسی و افرادی که در آن جا زندگی می کرد، را مورد بررسی قرار دادند.  ایالات متحده با اطمینان از اینکه عملیات بالای ساختمان طوری صورت بگیرد که تلفات ملکی به حداقل رسانده شود.

  • در هفته‌های اخیر، رئیس‌جمهور جلساتی را با مشاوران کلیدی و اعضای کابینه برای بررسی دقیق اطلاعات و ارزیابی بهترین اقدام تشکیل داد. در 1 جون بایدن در مورد یک عملیات پیشنهادی (در اتاق وضعیت کاخ سفید) توسط اعضای کابینه از جمله ویلیام برنز، رئیس سیا مطلع شد. بایدن “سوالات مفصلی درباره آنچه می دانستیم و چگونه می دانستیم” پرسید و مدل خانه امنی را که جامعه اطلاعاتی ساخته و به جلسه آورده بود از نزدیک بررسی کرد. این مقام مسئول گفت: وی در مورد روشنایی، آب و هوا، ساختمان و سایر عواملی که می تواند بر موفقیت این عملیات تأثیر بگذارد سؤال کرد.رئیس جمهور همچنین خواستار تحلیل پیامدهای احتمالی این حمله در کابل شد.
  • حلقه فشرده ای از وکلای ارشد بین سازمانی گزارش های اطلاعاتی را بررسی نمودند و تأیید کردند که ظواهری یک هدف قانونی برای ایالات متحده است. این مقام گفت که در 25 جولای، رئیس جمهور اعضای اصلی کابینه و مشاوران خود را برای دریافت یک جلسه توجیهی نهایی و بحث در مورد چگونگی تأثیر کشتن ظواهری بر روابط آمریکا با طالبان، در کنار سایر مسائل، تشکیل داد. پس از جلب نظر دیگران در اتاق، بایدن “حمله هوایی دقیق” را به شرط به حداقل رساندن خطر تلفات غیرنظامیان مجاز کرد.
  • حمله در نهایت در ساعت 21:48 به وقت آمریکا تاریخ 30 جولای توسط یک پهپاد شلیک موشک های به اصطلاح “جهنم” انجام شد.