جمعه, ۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

FtdNuB9WIAAeolz

کمیسیون حقوق بشر: طالبان با اجساد قربانیان برخورد غیرانسانی کرده‌اند

16 April 2023

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، از برخورد وحشتناک طالبان با اجساد قربانیان نبرد سالنگ و تخطی گستردۀ حقوق بشر توسط طالبان خبر می‌دهد.

به گزارش کشورنیوز، کمیسیون حقوق بشر افغانستان که پس از برگشت طالبان به قدرت در تبعید به فعالیت ادامه می‌دهد، در اعلامیه‌یی گفت که اخیراً در نتیجۀ درگیری میان طالبان و نظامیان جبهۀ آزادیِ افغانستان در ولسوالی سالنگ ولایت پروان، تعدای از نظامیانِ این جبهه کشته و تعدادی هم زخم برداشته‌اند. طبق اطلاعات و شواهد، طالبان، با اجساد قربانیان برخوردهای غیرِ انسانی نموده و حتا مراسمِ تدفین و زمینه برای عزاداریِ را به خانواده‌های غم‌دیده محدود و منع کرده‌اند.

کمیسیون حقوق بشر همچنان گفت که نیروهای طالبان به خانه‌های تعدادی از اقاربِ قربانیان حمله‌ور شده و اعضای خانواده و نزدیکانِ آن‌ها را اذیت، تحقیر و بازداشت کرده‌اند. این نمونه‌ها در ولایت‌های کابل، کاپیسا و پروان ثبت شده و سببِ خشمِ مردمِ افغانستان گردیده‌است.

کمیسیونِ‌مستقلِ‌حقوقِ‌بشرِ افغانستان، آزار و اذیتِ خانواده‌ها و اقاربِ قربانیانِ جنگ‌ها را خلافِ تمامِ هنجارها و قوانینِ حقوقِ‌بشردوستانۀ‌بین‌المللی دانسته و محکوم کرده است.

کمیسیون‌مستقل‌حقوق‌بشر افغانستان، از نهادهایی که در زمینۀ حمایت از حقوق‌بشردوستانۀ‌بین‌المللی، در سطحِ جهان، منطقه و افغانستان مأموریت دارند خواسته تا با واکنش‌های عاجل، جدی و مؤثر، جلوِ نقضِ حقوقِ شهروندانِ ملکی و بی‌دفاع را بگیرند.

کمیسیون‌مستقل‌حقوق‌بشر افغانستان، از نهادها و فعالان حقوقِ‌بشر می‌طلبد تا با مستندسازیِ دقیقِ چنین حوادثِ ناگوار، ساختارها و دادگاه‌های بین‌المللیِ رسیدگی به نقض حقوقِ‌بشر و حقوق‌بشردوستانۀ بین‌المللی را یاری کنند.

جبهۀ آزادی دیروز در اعلامیه‌یی کشته‌شدن اکمل امیر یکی از فرماندهانش را در نبرد سالنگ تأیید کرد.

 

افغانستان,اکمل امیر,جنگ سالن,طالبان,کمیسیون حقوق بشر