دوشنبه, ۱۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

photo_hr_monitoring_and_reporting

گزارش تکان‌دهندۀ یوناما از وضعیت حقوق بشر در افغانستان

22 January 2024

مکرمه

دفتر سازمان ملل متحد در کابل، از بازداشت و سرکوب زنان هزاره و تاجیک به بهانۀ حجاب خبر می‌دهد و می‌گوید که هزاره‌ها با کشتار هدفمند روبرو هستند.

به گزارش کشورنیوز، سازمان ملل متحد با نشر گزارشی دربارۀ وضعیت حقوق بشری افغانستان طی ماه‌های نومبر و دسمبر ۲۰۲۳ میلادی می‌گوید که محدودیت بر زنان به طور روزافزونی افزایش یافته است.

یوناما محدودیت بر زنان را مستند کرده است.

بر بنیاد این گزارش، امر باالمعروف در قندهار به رانندگان بس دستور داده که زنان بدون محرم را انتقال ندهند.

بربنیاد گزارش، در کابل، سه کارمند صحی به دلیل این‌که بدون محرم سر کار می‌رفتند، بازداشت شدند.

دفتر سازمان ملل همچنان می گوید که در پکتیا زنان بدون محرم از دسترسی به نهادهای صحی محروم شده‌اند.

سازمان ملل از اخراج و خانه نشین ساختن گستردۀ زنان خبر داده است. بر بنیاد گزارش سازمان ملل، در ماه اکتبر، ۴۰۰ زن از کار در یک فابریکه جلغوزه در ننگرهار برکنار شدند و در ۲۲ نومبر یک فابریکه برق در ولایت بلخ ۲۰۰ زن را اخراج کرد.

طبق گزارش سازمان ملل، در ۲۷ نومبر دو زن به دلیل خریداری داروی ضد بارداری بازداشت شدند.

در بخشی از گزارش آمده است که طالبان شماری از زنان مناطق هزاره‌نشین (دشت برچی) و مناطق تاجیک‌نشین (خیرخانه) را به بهانۀ حجاب گرفتار کرده‌اند. یوناما گفته که ادعای خشونت فیزیکی، تحقیر و بدرفتاری را بررسی می‌کند.

سلب آزادی بیان

یوناما از سانسور و محدودیت بیشتر بر آزادی بیان سخن می‌زند. طبق گزارش یوناما، در ۱۴ دسمبر وزارت تحصیلات عالی طالبان در نامه‌یی به دانشگاه‌ها و مؤسسات تحصیلات عالی خصوصی دستور داد تا کتاب‌هایی را که خلاف فقه حنفی تلقی می‌شوند از کتاب‌خانه‌ها جمع کنند. این کتاب‌ها مربوط به مذهب تشیع، احزاب سیاسی و کتاب‌هایی است که توسط افراد وابسته به نظام قبلی نگاشته شده است.

پیشتر، طالبان هزاران جلد کتاب را از کتاب‌فروشی‌های کابل جمع‌آوری کردند. این کتاب‌ها عمدتاً سیاسی، مذهبی و فرهنگی بوده است. یکی از ناشران در کابل به کشورنیوز گفت که اکثر کتاب‌ها چاپ ایران بوده است.

کشتار هدفمند هزاره‌ها

یوناما از کشتار «هدفمند» هزاره‌ها سخن می‌زند. بربنیاد گزارش تازۀ یوناما، در ۱۳ اکتبر یک مهاجم انتحاری خود را در میان نمازگزاران در شهر پلخمری منفجر کرد که در نتیجۀ آن ۲۱ تن جان باختند و ۳۰ نفر مجروح شدند.

همچنان، در ۲۶ اکتبر انفجار یک ماین جاسازی شده در یک باشگاه ورزشی در دشت برچی، ۸ کشته و ۳۵ زخمی برجا گذاشت.

در بخشی از گزارش آمده است که به تاریخ ۷ نومبر حمله بر یک بس مسافربری در دشت برچی، ۱۱ کشته و ۲۱ زخمی برجا گذاشت. در ۲۲ اکتبر یک عالم شیعه در جبرئیل هرات به قتل رسید. در رویدادی دیگر به تاریخ 1 دسمبر، شش تن به شمول ۲ عالم دیگر در جبرئیل هرات به قتل رسیدند. عاملان این رویدادها ناشناخته باقی ماندند.

شکنجه در اماکن عمومی

 طالبان به شکنجه در اماکن عمومی ادامه می‌دهند. اما اجازه تصویربرداری و عکس‌برداری را از جریان شکنجه نمی‌دهند. در دهم نومبر ۲۵ مرد در استدیوم ورزشی شهر زرنج مرکز ولایت نیمروز شلاق خوردند. چند تماشاگر هنگام تصویربرداری گرفتار شدند؛ آن‌ها نیز شلاق خوردند.

این افراد به اتهام زنا و دزدی شلاق خورده‌اند.

سخنگوی طالبان این گزارش را مغایر احکام و معتقدات اسلامی خواند.

ذبیح الله مجاهد دفتر ملل متحد در کابل را متهم کرد که احکام اسلامی را خلاف حقوق بشر خوانده و به اعتقادات یک ملت توهین کرده است.