یکشنبه, ۱۶ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

75ZVQZULJFKX3INJ7Y3JTVFV6Q

یک سال پس از خروج از افغانستان، بایدن برای یافتن جای پا تلاش می‌کند

09 August 2022

(The Associate Press)منبع

 

یک سال پس از پایان جنگ و خروج آشفته ایالات متحده از افغانستان، برای جو بایدن سال آرامی نبوده است. رئیس جمهور بایدن در اوایل سال 2021 در حال و هوایی خوبی بود چون رای دهندگان آمریکایی تا حد زیادی از عملکرد بایدن برای مدیریت و ثبات اقتصادی و هم چنان مدیریت همه گیری وایروس کرونا راضی بودند.

اما در ماه اگست سال گذشته خروج نامنظم نیروهای ایالات متحده از افغانستان، موفقیت های جوبایدن را زیر سوال برد. این خاطرات نگران‌کننده برای جنگ 20 ساله آمریکا بود؛ دولت افغانستان تحت حمایت ایالات متحده سقوط کرد، کشته شدن بیش از 13 سرباز آمریکایی در نتیجه انفجار در میدان هوایی کابل همرا با 170 نفرافغان دیگر. این رویداد های فاجعه بار در آن زمان بزرگترین بحرانی بود که دولت نسبتاً جدید بایدن با آن مواجه شد. این رویداد ها پرسش‌های تند را درباره شایستگی و تجربه بایدن و تیمش ایجاد کرد. که این دو مورد ستون های اصلی برای مبارزات انتخاباتی جهت ورود به کاخ سفید تلقی می گردد.

با نزدیک شدن به یک سال پایان جنگ در افغانستان، این نقطه عطفی در ریاست جمهوری بایدن می باشد. زیرا بایدن تلاش می کند تا ارقام ناامید کننده نظرسنجی ها برعلیه خودش را متزلزل نموده و اعتماد آمریکا را به دولت خود پیش از انتخابات حساس میان دوره ای ماه نوامبر افزایش دهد.

براساس گفته‌های کریستوفر بوریک، مدیر انستیتیوت افکار عمومی در دانشگاه مولنبرگ در پنسیلوانیا “این لحظه مهمی بود که بایدن هرگز واقعاً از آن بهبود نیافته است. کارها از نظر نحوه نگرش رای دهندگان و از لحاظ ایجاد ثبات در اقتصاد و نحوه برخورد دولت با وایروس کرونا بسیار خوب پیش می رفت، مسائلی که اولویت بالاتری برای رای دهندگان آمریکایی نسبت به جنگ در افغانستان داشت. اما افغانستان تصویری از شایستگی بایدن را با شکست مواجه نمود و او هرگز واقعاً نتوانست آن را دوباره ترمیم کند و ناکامی در افغانستان تنها شروع یک سری بحران ها بعدی برای بایدن می باشد.

از آنجایی که بایدن هنوز با پیامدهای خروج آشفته از افغانستان دست و پنجه نرم می کند، موارد COVID-19 دوباره در حال صعود می باشد. در ماه‌های گذشته فشارهایی بر اقتصاد ناشی از تورم، کمبود نیروی کار و تهاجم روسیه به اوکراین وجود داشت. مجموع این مشکلات آمریکایی ها را خسته نموده است.

در هفته‌های قبل از اینکه افغانستان به عقب برود، براساس نظر سنجی ها بایدن در اوج محبوبیت خویش بود. میزان محبوبیت او در نظرسنجی جون سال 2021 توسط مرکز تحقیقات روابط عمومی آسوشیتدپرس به 59٪ رسید. نظرسنجی  که ماه گذشته انجام شد، امتیاز او را 36 درصد نشان داده است.

مقامات کاخ سفید و متحدان بایدن امیدوارند که رئیس جمهور اکنون در نقطه عطف دیگری باشد و این رویداد ها به نفع او تمام شود. موفقیت های اداره بایدن در کانگرس، از جمله تصویب قانون 280 میلیارد دالر برای تقویت صنعت در ایالات متحده طراحی شده است.

کنگره همچنین برنامه ای را برای درمان کهنه سربازانی که ممکن در معرض مواد سمی ناشی از سوزاندن سطل زباله در پایگاه های نظامی ایالات متحده قرار گرفته باشند، تصویب کرد. در آخر هفته، کاخ سفید قراردادی را بر روی قوانین گسترده ای در مورد مراقبت های بهداشتی و تغییرات آب و هوایی امضا نمود که در نتیجه آن مالیات بر افراد پردرآمد و شرکت های بزرگ را افزایش می دهد، بسته ای که دولت می گوید همچنین به کاهش تاثیر تورم بالا کمک می کند.

پیروزی‌ها در عرصه قانون‌گذاری پس از آن بود که بایدن دستور حمله هواپیمای بدون سرنشین سیا را در کابل داد که منجر به کشته شدن ایمن الظواهری رهبر القاعده و همکار در طراح حملات 11 سپتامبر می باشد.

بایدن می گوید این عملیات معقولیت تصمیم خروج از افغانستان را تایید می کند. بایدن هفته گذشته در یک گردهمایی مجازی کمیته ملی دموکرات ها گفت: “من تصمیم گرفتم به طولانی‌ترین جنگ آمریکا پایان دهم… و بتوانیم از آمریکا محافظت کنیم و تروریسم را در افغانستان یا هر جای دنیا ریشه کن کنیم “. این دقیقاً همان کاری بود که ما انجام دادیم.”

بایدن پس از ناکامی در افغانستان، پیروزی‌های بزرگ دیگری را در عرصه قانونگذاری داشت. در ماه نوامبر، او یک قرارداد دیگری را برای زیر ساختار به ارزش یک تریلیون دالر را برای تامین مالی جهت بازسازی جاده‌ها، پل‌ها و دیگر پروژه‌های بزرگ امضا کرده است.

در ماه اپریل، مجلس سنا کاندید تاریخی و مورد نظر بایدن را برای دادگاه عالی ایالات متحده، کتانجی جکسون براون را تایید کرد، که او اولین زن سیاه ‌پوستی است که در سطح رهبری دستگاه عدلی ایالات متحده خدمت می کند.

 در دادگاه عالی، در ماه جون بایدن به پیروزی دیگری هم دست یافت، زیرا کنگره مهم ترین تغییرات را در قوانین اسلحه در 30 سال اخیر تصویب کرد. اما این دستاوردها در عرصه قانونگذاری با افزایش جایگاه او نزد رأی دهندگان پاداش داده نشد.

اریک شولتز مشاور ارشد باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق استدلال می‌کند که دلیلی برای کاخ سفید وجود دارد تا امیدوار باشد با پیروزی‌های اخیر قانون‌گذاری، شتاب تغییر کند.

شولتز گفت: سؤال این است که دموکرات‌ها در سال 2020 چه چیزی را ارائه کردند؟ و من فکر می‌کنم برای دموکرات‌هایی که در ماه نوامبر شرکت می‌کنند، ما پاسخ بهتری نسبت به چند هفته پیش برای این سوال داریم. شولتز افزود عملیاتی که در آن الظواهری کشته شد، شواهد محکمی را ارائه کرد که درک بایدن به عنوان فرمانده کل درست بوده است.

 شولتز گفت:هیچ کس فکر نمی کرد که افغانستان پس از رفتن ما سقوط کند. اما رئیس‌جمهور تصمیم درستی گرفت که بر اساس منافع امنیت ملی ایالات متحده می‌توانیم الزامات ضدتروریسم خود را بدون حضور هزاران نیرو در افغانستان اجرا کنیم.

 ویلیام هاول، دانشمند علوم سیاسی و مدیر مرکز حکومتداری مؤثر در دانشگاه شیکاگو، گفت بزرگترین مشکلی که بر جایگاه بایدن نزد آمریکایی‌ها وارد می‌کند، تورم سرسام‌آور و صعود بیماری همه‌گیر بی‌امان  کرونا بوده است.

اما ناکامی در افغانستان بسیاربه  یک لحظه تعیین کننده در ریاست جمهوری بایدن تبدیل شده است. مهتر اینکه زمانی که رای دهندگان آمریکایی توانایی بایدن را برای تحقق وعده انتخاباتی اش زیر سوال ببرند.

هاول گفت: “افغانستان در آینده همچنان در محراق توجه آمریکا قرار خواهد داشت زیرا او تلاش می کند تا استدلال مهمی که در کمپاین های انتخاباتی سال 2020 مبنی بر شایستگی مطرح کرده بود، دفاع کند.

حکومت بایدن برای دفاع از خروج شاید متوصل به این نکته شود که در روزهای پایانی جنگ، ایالات متحده بزرگترین ماموریت هوایی در تاریخ آمریکا را انجام داد و حدود 130000 شهروند آمریکایی، شهروندان کشورهای هم پیمانان ایالات متحده و افغان هایکه سابقه کار با آمریکایی ها را داشته، تخلیه نموده است.

بایدن همچنان با انتقاد حامیان و مدافعین پناهندگان مهاجر مواجه شده و اظهار دارند که دولت در اسکان دادن افغان هایی که به تلاش های جنگی ایالات متحده کمک کرده اند کوتاهی کرده است.

تا ماه گذشته، بیش از 74000 متقاضی افغان برای دریافت ویزای مهاجرتی ویژه در حال انتظار اند که به مترجمان نظامی و سایر افرادی که قراردادی بودند و با نیروی های ایالات متحده همکار بودند، را در بر می گیرد.

چند روز پس از سقوط غیرمنتظره کابل سال گذشته، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی قول داد که کاخ سفید “یک ارزیابی گسترده” انجام می دهد و به تمام جوانب خروج خواهد پرداخت. اما این تلاش طولانی شده و انتظار نمی رود تا قبل از 30 اگست سالگرد پایان دادن به جنگ بایدن به پایان برسد.

کاخ سفید هنوز جزئیاتی در مورد نحوه برگزاری پایان سالگرد جنگی که منجر به جان باختن بیش از 2400 سرباز آمریکایی و مجروح شدن نزدیک به 21000 نفر دیگر شد، ارائه نکرده است. جمهوریخواهان مطمئناً انتقادات مربوط به خروج از افغانستان را احیا خواهند کرد.

خروج نظامیان آمریکایی,سقوط حکومت,طالبان,قتل ایمین الظواهری,هرج و مرج پروسه تخلیه,یک سال حاکمیت طالبان