جمعه, ۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

58b9b498-325f-4dc5-b05f-795b35a08f51

آشنایی با نویسندۀ «در چند ثانیه» و «نبضی برای زندگی»

25 April 2021

نسیبا عظیمی دانش‌آموختۀ زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه کاشان است ‌. وی سالها در زمینه ادبیات داستانی و فلسفه مطالعه داشته است ‌. در هر دو اثری که از ایشان به چاپ رسیده است موضوع  انسان‌، زندگی و مرگ مشترک است اندیشه‌ای فلسفی که حول محور انسان است و از گم‌گشتگی بشری می‌گوید که در جهان به ظاهر بی‌معنا و پوچ اسیر مانده است‌. طبق تلاشهایی که کارکترهای هر دو اثر در جهان خاکستری داستانهایش انجام می‌دهند  ما را به این باور نزدیک می‌کند که نویسنده نگاهی اگزیستانسیالیسمی به جهان هستی دارد

اولین اثر او به نام در چند ثانیه توسط نشر ایجاز به چاپ رسید‌. راوی این اثر زنی است که در ابتدای داستان با مرگ مشکوک همسرش دچار  نوعی روان‌پریشی و جنون می‌شود او که تحصیل‌کرده و اهل مطالعه است به هر دستاویزی چنگ می‌زند تا غم فراق را برای خود آسان کند با مطالعۀ کتاب‌، صحبت با روانشناس و نوشتن‌، اما هر چه پیش می‌رود چیزی جز زشتیهایی که حاصل خودخواهی‌های بشر است از جمله‌‌؛ جنگ ‌، کودک کار ، دروغ و خیانت نمی‌بیند نویسنده انتهای کتاب با پایانی شوکه کننده پاسخگوی تمام چراهای مخاطب است‌.

اثر دوم نویسنده کتابی به نام نبضی برای زندگی است که در انتشارات نفیر به چاپ رسیده است. موضوع این کتاب داستان زن جوانی است که برای رسیدن به معشوقه‌اش پا به روی سنت‌های خانواده و جامعه می‌گذارد‌. خانه را ترک می‌کند و در حالی که متزلزل و مردد است تصمیم به استقلال می‌گیرد کاری که در عمل آسان نیست جدا از خانواده‌، جامعه و عرف در مقابل اوست‌. نویسنده با نثری قوی و قلمی که با آرایه‌های ادبی غنی شده است در کنار خط داستان با گفتگوها و دیالوگ‌های شخصیت‌های داستان خواننده را به اندیشیدن وا می‌دارد موضوعاتی از جمله فلسفۀ حیات‌، مرگ‌ و هنر زندگی.

 و اما دربارۀ راوی‌، و کسی که داستان را برای ما نقل می‌کند؛ وی جنینی است که حاصل یک رابطۀ عاشقانه است رابطه‌ای پر از تعلیق و رازهایی که به مرور واکاوی می‌شود.

داستان از ثانیه‌های شروع خلقت جنین  آغاز می‌شود. او جهان را فراتر از نگاهِ خو گرفتۀ انسان به روزمره‌گی‌های زندگی روایت می‌کند؛ از جمله زیباییهایی که چشم بشر بر اثر تکرار دیگر آنها را نمی‌بیند و زشتی‌های روابط و ضوابط انسانی.

از نگاهی دیگر داستان نقد جایگاه شکنندۀ زن در جامعۀ مرد‌سالارانه است‌. زنی که پابه‌پای مرد کار می‌کند تحصیل می‌کند و برای جمع کردن تکه‌های آرامش و خوشبختی‌ تلاش می‌کند‌.

در چند ثانیه,نبضی برای زندگی,نسیبا عظیمی,نویسنده