جمعه, ۲۸ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

imran_khan_and_trump

ترامپ و عمران‌خان پایان جنگ افغانستان را رقم می‌زنند؟

20 July 2019

امریکن اینترست

زمانی‌که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا ۲۲ جولای با عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان دیدار کند، آنها احتمالا بیشتر وقتشان را صرف صحبت درباره یک جنگ در یک کشور ثالث می‌کنند. افغانستان یک مساله اصلی در دستورکار واشنگتن و اسلام‌آباد است و کارشناسان به دقت توجه دارند که آیا این دو رهبر پوپولیست می‌توانند رابطه‌ای پر تنش را برای خاتمه دادن به یکی از رام‌نشدنی‌ترین جنگ‌های جهان تغییر دهند یا خیر.

پس از ۱۸ سال جنگ و از دست رفتن امیدها، این چشم‌انداز احتمالا غیر ممکن به نظر می‌رسد اما اسلام‌آباد امیدوار است ترامپ و عمران خان برقراری یک رابطه شخصی را اولویت قرار دهند تا همکاری میان دو کشور احیا شود. عملا این بدین معناست که به ارتش قدرتمند پاکستان نقشی در عقب راندن ماشین جنگ طالبان داده شود.

خوش‌بینی در اسلام‌آباد بسیار بالا است؛ اینکه یک دولت امریکا علاقمند به نفوذ فرضی پاکستان بر طالبان باشد و یک بار دیگر به یک رابطه تبادلی که به اقتصاد نوپای اسلام‌آباد کمک خواهد کرد و فشار بین‌المللی بر نگرانی‌های تروریسم را دفع می‌کند، متعهد ‌شود. شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان اخیرا در سمیناری در اسلام‌آباد گفت: پاکستان از تصمیم برگرفته از دوراندیشی و بصیرت رئیس‌جمهوری امریکا برای پیگیری یک راهکار سیاسی در افغانستان که در حقیقت تاییدی بر موضع دیرینه ماست، استقبال می‌کند. این همگرایی در سیاست‌های پاکستان و امریکا درباره افغانستان امید را برای حل و فصل درگیری افغان‌ها که تنها بدبختی و خفت برای این منطقه به بار آورده، احیا کرده است.

به نظر می‌رسد دولت ترامپ هم مایل به توافقی است که بتواند مدعی یک پیروزی در عرصه سیاست خارجی شود و به بلندترین جنگ امریکا در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ و تلاش دوباره خود برای ریاست بر کاخ سفید خاتمه دهد. مایک پامپئو، وزیر امور خارجه امریکا ماه جون گفت تحقق توافق پیش از اول سپتامبر “قطعا جزو اهداف ماست.” در کمتر از یک سال، زلمی خلیل‌زاد نماینده امریکا برای صلح در افغانستان هفت دور مذاکرات صلح با طالبان داشته و آن را “فرصتی تاریخی” دانسته است. او گفت: «تاریخ به ما ثابت کرده است که جنگ‌ها با جنگ‌های بیشتر خاتمه پیدا نمی‌کند. در عوض، جنگ را می‌توان با مذاکره و توافق پایان داد.»

دیدار رهبران امریکا و پاکستان، عمران خان، ترامپ، افغانستان، موضع بحث دو رهبر