دوشنبه, ۱۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

1

اشرف‌غنی: شاه‌شجاع نیستم که به کسی سر بگذارم

02 February 2019

اشرف‌غنی رییس‌جمهور افغانستان، شام روز شنبه(13 دلو) در مراسم ستایش از نیروهای کوماندو در کابل گفته است نیروهای امنیتی تا زمانی‌که یک قطره خون در بدن داشته باشند، صلح گذرا را نمی‌پذیرند.

آقای غنی باردیگر تأکید کرده که او شاه‌شجاع و امیر محمد یعقوب‌خان نیست که معاهدۀ گندمک را بالای وی امضا کنند.

اظهارات رییس‌جمهور غنی در پیوند به پیشرفت‌ها در مذاکرات زلمی خلیل زاد نمایندۀ امریکا و هیأت دفتر سیاسی طالبان در قطر صورت گرفته است.

اشرف‌غنی در دیدار با سربازان ارتش گفت که شما فرزندان صادق کشور هستید و در رگ‌های شما خون قهرمانان کشور در جریان است و نمایندگی آنان را می‌کنید، زیرا مبارزه شما برای افغانستان آزاد، باعزت و سربلند است و هر افغان بالای شما افتخار می‌نماید.

او خاطرنشان ‌کرد: آنانی‌که دیگران را به زور به مذاکرات می‌کشانند، در خصوص از هم‌پاشی شیران ما صحبت نمی‌کنند، اگر این‌قدر شهامت دارند، به جای انتحار و انفجار در میدان جنگ، زور آزمایی کنند.

اشرف‌غنی گفت که نیروهای امنیتی ما به‌سوی خودکفایی در حرکت هستند و تا زمانی‌که یک قطره خون در بدن داشته باشند، صلح گذرا را نمی‌پذیرند. صلحی که نقش نیروهای امنیتی و دفاعی ما در آن تضمین نباشد، برای ما پذیرفتنی نیست.

رییس‌جمهوری خطاب به آنان گفت که رئیس‌جمهور شما نه شاه شجاع است و نه هم امیر یعقوب خان که برای کسی سر بگذارد و یا معاهدۀ گندمک را بالایش امضا کنند.

وی افزود: صلحی خواهد آمد که در آن، نقش نیروهای امنیتی و دفاعی ما واضح و آشکار بوده باشد.

محمداشرف غنی خاطرنشان‌کرد که نیروهای امنیتی و دفاعی ما نیروهای یک روزه، یک‌ساله و یک دهه و یک نسل نیست، بلکه نیروهای اند که برای صدها نسل مبارزه می‌کنند.

اشرف غنی افزود که اگر چهل‌سال قبل تدابیر می‌بود، افغانستان به بحران و نابسامانی نمی‌رفت. وی با تاکید گفت که اشتباهات گذشته تکرار نخواهد شد.

او گفت که مارگزیده از ریسمان می‌ترسد، مگر ما نه از مار می‌ترسیم و نه هم از ریسمان، زیرا ما عقل داریم و با تدبیر به پیش می‌رویم و آنچه را انجام می‌دهیم که عزت کشور در آن مصئون باشد.

آقای غنی خطاب به منسوبین نیروهای امنیتی و دفاعی، گفت که وفا، تعهد و قربانی شما اصل مهم است و هیچ‌کسی حق انتقاد بالای شما را ندارد. وی افزود: تا زمانی که صلح می‌آید، شما مسئولیت جنگ را دارید و هیچ‌گونه تاخیری در آن نمی‌آید. آن روزها گذشته است که جنرالان و سربازان ما بدون موجب به سارنوالی معرفی می‌شدند.

اشرف غنی,افغانستان,امریکایی,شخنرانی,صلح,طالبان,مذاکرات