یکشنبه, ۱۶ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

90534097_2805529599523264_6849543913003286528_o

اشرف‌غنی: عبدالله خواهان تغییر یک شبۀ قانون اساسی است/ به‌ کمک امریکا بدیل جستجو می‌کنیم

24 March 2020

اشرف‌غنی رییس‌جمهور افغانستان در واکنش به ناکامی مذاکرات سیاسی و کاهش کمک‌های واشنگتن گفت که کاهش کمک‌ها تأثیر مستقیم بر زیربناهای اساسی ندارد.

آقای غنی امروز(سه شنبه، 5 حمل) در بیانه‌یی گفت که دیروز با داکتر عبدالله رییس اجرایی پیشین به طور جداگانه مذاکره داشتیم. طبق وعده در مراسم تحلیف، خواستار نقش محوری داکتر عبدالله در مذاکرات صلح و معرفی تیم‌شان در کابینه بودیم. اما داکتر عبدالله بر تغییر قانون اساسی، آن‌هم یک‌شبه تأکید دارد.

به گزارش خبرگزاری کشور، اشرف‌غنی گفت که خواست داکتر عبدالله در مغایرت با قانون اساسی است. من صلاحیت ندارم که براساس خواست افراد و گروه‌ها قانون اساسی را تعدیل کنم. درِ مذاکره در چوکات قانون اساسی باز است. تعدیل قانون اساسی تنها از صلاحیت‌های لویه جرگه است.

او گفت که تعهد ما برای ساختن حکومت فراگیر متشکل از تمام جناح‌های سیاسی ، قومی ، زبانی ، مذهبی، جنسیتی و سمتی پابرجاست و من با معاونین و نماینده فوق العاده خویش روی آن کار می‌نماییم. مطمین باشیدکه تجربه حکومت‌های گروهی و سمتی در افغانستان ناکام است و ما دنبال تجربه‌های ناکام نیستیم.

او در این پیام تصویری گفت که مردم از راه مطبوعات و رسانه‌های اجتماعی در جریان قرار گرفتند که ایالات متحده امریکا تصمیم گرفته است که کمک‌های خویش را به افغانستان کاهش دهد. ما از کمک‌های بی‌دریغ ایالات متحده امریکا که تا اکنون به ملت و دولت افغانستان انجام داده است مدیون و متشکریم. دولت‌ها همیشه برای حالات احتیاطی برنامه می‌داشته باشند. ما نیز برای حالات غیر مترقبه از قبل برنامه‌های مدون و اساسی را طرح کرده بودیم. من به خاطر جبران کمبود کمک‌های ایالات متحده تمام ابعاد بودجه ریاضتی را مطالعه نموده و به زودترین فرصت به شما اطمینان خواهم داد. اما، همین اکنون برایتان اطمینان داده می‌توانم که کاهش کمک ایالات متحده امریکا تاثیر مستقیم بالای بخش‌ها و سکتورهای کلیدی ما نخواهد داشت و تلاش خواهیم کرد هم با روش ریاضتی و هم با جستجوی منابع بدیل این خلا را پر بسازیم.

او تأکید کرد که برای ما حفظ جان ملت، حفظ قمیت‌ها، ارایه و عرضه خدمات و فعال نگهداشتن دستگاه دولت و جمهوریت مهم و حیاتی است. درین بخش‌ها هیچ تاثیر در زنده‌گی مردم رو نما نخواهد گردید. چنانچه در اعلامیه ایالات متحده امریکا آمده است آنها هنوز این کمک‌ها را قطع نکرده بلکه مشروط ساخته اند. تلاش خواهیم ورزید از رای گفتگو و مذاکره قناعت شان را فراهم سازیم.

او از طالبان خواست که با درنظرداشت بحران کرونا به آتش بس موافقت کنند. من به حیث رییس‌جمهور خود را در برابر جان کسانی‌که در مناطق تحت کنترل طالبان زندگی می‌کنند مسوول می‌دانم. اگر فاجعه‌یی اتفاق افتید، طالبان و حامیان شان مسوول هستند.

 

اشرف غنی,عبدالله عبدالله,قانون اساسی,کمک های امریکا