دوشنبه, ۱۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

75435845_10157836348704717_915260356866080768_n

اعتراضات سراسری می‌شود/ ثبات و همگرایی در تخار و فاریاب به جاده ریخت

02 December 2019

هواداران تیم ثبات و همگرایی از چهار روز بدینسو در نقاط مختلف کشور دست به اعتراض زده و خواستار ابطال 300 هزار رای غیرقانونی – تقلبی هستند.

کمیسیون انتخابات چندی پیش در یک اقدام خلاف طرزالعمل و قوانین انتخابات به 300 هزار رای تقلبی (آرای خارج از زمان، و مکان مشخص رای دهی، آرای تکراری) و 2800 صندوق آرای بدون بایومتریک مشروعیت بخشید. به دنبال این تصمیم شماری از دسته‌های انتخاباتی عملکرد کمیسیون انتخابات را خلاف قانون و طرزالعمل‌ها دانسته و بر عدم پذیرش نتیجۀ انتخابات هشدار دادند.

به دنبال هشدارهای پی‌هم تیم ثبات و همگرایی، اکنون هواداران این دستۀ انتخاباتی در  نقاط مختلف کشور دست به تظاهرات گسترده زده‌اند و از کمیسیون انتخابات می‌خواهند که اشتباه انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 را تکرار نکند.

جمعه گذشته (8 قوس) هزاران تن در چهاراهی فوارۀ آب کابل گردهم آمده و بر ابطال آرای تقلبی تأکید کردند. به دنبال آن، روزهای یکشنبه و دوشنبه شهروندان معترض در ولایت‌های بغلان، فاریاب و تخار تجمع کرده و بر ابطال آرای بدون بایومتریک اصرار ورزیدند.

معترضان در کابل با حضور اعضای رهبری تیم ثبات و همگرایی قطعه‌نامه‌ای را به خوانش گرفتند که در آن به کمیسیون انتخابات هشداد داده شد تا هرچه زودتر آرای تقلبی را از دور خارج نموده و به روند قانونی بازگردد.

روز گذشته هواداران ثبات و همگرایی در ولایت بغلان دوباره بر ابطال آرای تقلبی تأکید کردند و از اعلام نتایج، بدون تصفیه آرا هشدار دادند. خواست معترضان در ولایت بغلان این بود که کمیسیون انتخابات نباید فرهنگ جعل و تقلب را نهادینه ساخته و زعیم سیاسی آینده را بر مبنای آرای خیالی تعیین کند.

معترضان در بغلان هشدار دادند که مردم به قیمت جان خود پای صندوق های رای رفتند تا در تعیین سرنوشت سیاسی خود سهم بگیرند، نادیده گرفتن آرای مردم پیامد ناگواری به دنبال دارد.

امروز (دوشنبه 11 قوس) هزاران تن در ولایت‌های فاریاب و تخار دست به راهپیمایی گسترده‌ زده‌اند. این معترضان نیز هشدار میدهند که کمیسیون انتخابات باید متوجه سلامت افغانستان باشد و بحران را در کشور کلید نزند.

معترضان در فاریاب می‌گویند که خیانت با آرای مردم به هیچ قیمتی پذیرفتنی نیست و اگر کمیسیون انتخابات تصمیم به پذیرش آرای تقلبی بگیرد، با موج‌های خشمگین مردم مواجه خواهد شد.

معترضان در تخار می‌گویند که تا تصفیه کامل آرای سفید از آرای سیاه ایستادگی می‌کنند و یک رأی تقلبی را نیز نخواهند پذیرفت.

هواداران تیم ثبات و همگرایی تأکید می‌ورزند که خواست خلاف قانون از کمیسیون انتخابات ندارند و عمل خلاف قانون را نیز به هیچ قیمتی نمی‌پذیرند.

کمیسیون انتخابات اما در پاسخ به خواست‌های مردم روز گذشته گفته بود که آرای خارج از زمان، مکان و آرای تکراری بخاطر مشکلات تخنیکی بوده و این کمیسیون برای پذیرش این آرا ملزم است.

هم‌اکنون روند بازشماری آرا در هفت ولایت کشور در نتیجۀ ممانعت مردم تعطیل است و معترضان گفته‌اند تا کمیسیون انتخابات بر ابطال آرای تقلبی تصمیم نگیرد، اجازه آغاز روند بازشماری را در این ولایت‌ها نخواهند داد.

 

اعترضاات,بغلان,تخار,ثبات و همگرایی,فاریاب,کابل