شنبه, ۱۵ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

75204660_1380318278801283_5537475083892686848_o

افزایش نگرانی‌ها از مداخلۀ نهادهای بین‌المللی در امور انتخابات

18 November 2019

حامد کرزی، رییس‌جمهوری پیشین از مداخلات خارجی در انتخابات ریاست‌جمهوری ابراز نگرانی کرده و از نماینده ویژۀ سازمان ملل در کابل خواسته است که در این روند بی‌طرف بوده و به ارادۀ مردم احترام بگذارد.

به گزارش خبرگزاری کشور، در اعلامیۀ دفتر مطبوعاتی آقای کرزی آمده است که آقای کرزی این خواست را امروز (دوشنبه، ۲۷ عقرب) در دیداری با تدامیچی یاماموتو، نمایندۀ ویژۀ دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان مطرح کرده است.

در اعلامیه همچنان آمده است که در این دیدار آقای یاماموتو دربارۀ تحولات در رابطه به انتخابات ریاست‌جمهوری به رییس‌جمهوری پیشین افغانستان معلومات داده است.

در این حال، رحمت‌الله نبیل، یکی از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری از مؤسسات و سفارت‌خانه‌های خارجی در کابل خواست که در روند انتخابات افغانستان مداخله نکنند.

آقای نبیل که امروز (دوشنبه، ۲۷ عقرب) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، همچنان گفت در صورت مداخله مؤسسات و برخی سفارت‌خانه‌ها در روند انتخابات، شک مردم مبنی بر این که این نهادها یک نظام مسلط و قوی در افغانستان نمی‌خواهند، به یقین تبدیل خواهد شد.

او افزود که با هر اقدام مداخله‌جویانۀ مؤسسات و سفارت‌خانه‌های خارجی در روند انتخابات، مردم افغانستان شک خواهند کرد که خارجی‌ها در پی حل بحران نه، بلکه در تلاش خلق بحران هستند.

آقای نبیل در تاریخ ۲۰ عقرب نیز در یک نشست خبری از جامعه جهانی خواسته بود که در بحث انتخابات افغانستان برای مشروعیت‌بخشی به تقلب تلاش نکنند.

به گفتۀ آقای نبیل، افغانستان در حال حاضر با بحران‌های مختلف از جمله بحران‌های امنیتی و اقتصادی مواجه است. نبیل از کمیسیون مستقل انتخابات خواست که نگذارد افغانستان به‌سوی یک بحران انتخاباتی پیش برود.

پیشتر، عبدالله عبدالله، رییس اجرایی و رهبر تیم ثبات و همگرایی از مداخلۀ نهادهادی بین‌المللی در امور انتخابات انتقاد کرده است.

اشرف غنی,رحمت الله نبیل,عبدالله,کرزی,کمیسیون ها,نگرانی از مداخله در امور انتخابات,نماینده سازمان ملل