یکشنبه, ۳۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

64477755_2230790420330521_9213342021203263488_o

امام‌علی‌رحمن در دیدار با رهبران حکومت افغانستان: صلح افغانستان برای ما مهم است

14 June 2019

رهبران افغانستان در حاشیۀ دو کنفرانس جداگانه در بیشکیک و دوشنبه، با امام علی رحمان رییس جمهور تاجکستان دیدار کرده‌اند.

رؤسای جمهور دو کشور در رابطه به گسترش هرچه بیشتر همکاری‌های امنیتی، اقتصادی و فرهنگی میان افغانستان و تاجکستان، پروسه صلح افغانستان، پروژه کاسا یک هزار، انتقال انرژی برق از طریق افغانستان و خط آهن بحث و تبادل نظر نمودند.

رییس جمهور غنی با اشاره به ظرفیت افغانستان در بخش انتقال انرژی و برق گفت که افغانستان آسانترین مسیر برای انتقال انرژی از آسیای میانه به آسیای جنوبی می‌باشد و در این راستا آماده هرگونه همکاری هستیم.

رییس جمهور تاجکستان گفت که به سبب داشتن روابط دوستانه و سرحد طویل مشترک، امنیت و ثبات افغانستان برای ما مهم است. وی افزود که کشورش ضمن حمایت از پروسه صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها، در بخش‌های مختلف به همکاری‌های صمیمانه آماده می‌باشد.

در دیداری جداگانه، عبدالله عبدالله رییس اجرایی بعد از ظهر امروز (جمعه ۲۴ جوزای ۱۳۹۸) با امام علی رحمان رییس جمهور تاجیکستان در حاشیه اجلاس سران کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا (سیکا) در قصر ملت در شهر دوشنبه دیدار کرد

.

رییس‌جمهوری تاجیکستان، افغانستان را از دوستان و متحدان استراتیژیک تاجیکستان خواند و علاوه کرد که روابط میان دو کشور مستحکم و استوار بر اصول و ارزش‌های مشترک تاریخی-فرهنگی می‌باشد.

رییس جمهور تاجیکستان گفت که کشورش خواهان صلح و ثبات در افغانستان می‌باشد و آماده است افغانستان را در تمام‌عرصه‌ها همکاری نماید. رییس جمهور تاجیکستان صلح و ثبات در افغانستان را به نفع صلح و ثبات در منطقه و رشد و توسعه اقتصادی خواند و خواهان گسترش روابط تجارتی-اقتصادی میان دو کشور گردید.

رییس اجرایی کشور با قدردانی از استقبال گرم حکومت و مردم تاجیکستان روابط میان دو کشور را حسنه خواند و علاوه کرد که تاجیکستان از دوستان و متحدان نزدیک افغانستان است. رییس اجراییه از توجه و علاقمندی خاص رییس جمهور تاجیکستان به قضایای افغانستان و کمک به صلح و بازسازی این کشور سپاس‌گزاری کرد.

رییس اجرایی بر تحکیم و گسترش روابط میان دو کشور تأکید نمود و خواهان افزایش دادوستد تجارتی و توسعه اتصال منطقه‌یی میان دو کشور گردید.

رییس اجرایی همچنان از همکاری تاجیکستان در مبارزه با دهشت‌افگنی و قاچاق مواد مخدر به نیکی یاد کرد و آمادگی افغانستان را برای همکاری در مبارزه با تهدیدهای مشترک ابراز داشت.

رییس اجرایی همچنان میزبانی اجلاس سران کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا (سیکا) برای رییس جمهور و مردم تاجیکستان تبریک گفت و ابراز امیدواری نمود که این اجلاس به دستاوردها و تصامیم ملموس در قبال قضایای مهم آسیا و منطقه دست یابد.

دیدار غنی و عبدالله با امام علی رحمن، دوشنبه، بیشکیک، کنفرانس شانهگای ، آندۀ افغانستان، صلح با طالبان کشور نیوز