یکشنبه, ۱۶ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

50049617_2659993570679229_5658843390729519104_n

امریکا با مشاور امنیت ملی افغانستان قطع ارتباط می‌کند

19 March 2019

خبرگزاری رویترز به نقل از چهار منبع آگاه گزارش داد، امریکا به رییس جمهور افغانستان اعلام کرده در پی اختلاف پیدا کردن با مشاور امنیت ملی وی هرگونه تعاملش را با او قطع می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تصمیم امریکا برای قطع ارتباط با حمدالله محب، مشاور امنیت ملی اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان باعث افزایش هر چه بیشتر اختلاف میان واشنگتن و کابل بر سر خارج نگه داشتن کابل از مذاکرات امریکا با طالبان می‌شود؛ مذاکراتی که تمرکز آن بر مساله خروج سربازان امریکایی از افغانستان و تعهد طالبان به جلوگیری از هرگونه استفاده گروه‌های شبه نظامی از خاک افغانستان به هدف اجرای حملات تروریستی است.

روز پنجشنبه گذشته حمدالله محب شدیداً به زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه و مذاکره کننده ارشد امریکا برای افغانستان حمله و از او انتقاد کرد. منابع خبری گفتند، یک روز بعد از این انتقاد، دیوید هیل معاون امور سیاسی وزیر خارجه امریکا در تماس تلفنی با اشرف غنی به او اعلام کرده که واشنگتن دیگر پذیرای هیچ تعاملی با حمدالله محب نخواهد بود و مقام‌های نظامی و غیرنظامی امریکا ارتباطشان با او را قطع خواهند کرد.

یک مقام ارشد سابق افغانستان که همچون منابع دیگر نامش را فاش نکرد گفت: دیوید هیل با اشرف غنی تماس گرفت و به او گفت محب دیگر از سوی واشنگتن پذیرفته نخواهد شد و امریکا دیگر هیچ کاری با او چه در کابل و چه در واشنگتن دی سی نخواهد داشت. این مقام سابق افغان خاطر نشان کرد، این اقدام امریکا به منظور وادار کردن اشرف غنی به کنار گذاشتن حمدالله محب از دولتش صورت گرفته است. حمدالله محب زمانی فرستاده ویژه اشرف غنی به امریکا بود و بعداً مشاور امنیت دولت ملی او شد.

یک منبع دیگر که یک دستیار کنگره امریکا است تأیید کرد، قطع ارتباط امریکا با محب ” یک راه برای مطرح کردن موضوع کنار گذاشتن او” است چون این وزارت خارجه امریکا است که بودجه تیم شورای امنیت ملی رییس جمهور افغانستان را تأمین می‌کند.

وزارت خارجه امریکا و سفارت افغانستان به درخواست برای اظهار نظر در مورد این مساله پاسخ نداده اند.

تنش میان افغانستان با امریکا بر سر بیرون ماندن از مذاکرات با طالبان در شهر دوحه قطر بعد از آن تشدید شد که حمدالله محب در کنفرانسی خبری در واشنگتن به خلیلزاد حمله کرد. او گفت، خلیلزاد به طالبان مشروعیت می بخشد و همزمان مشروعیت دولت افغانستان را از بین می‌برد. محب در ادامه این صحبتش گفت: شاید خلیلزاد تلاش می‌کند دولتی موقت تشکیل دهد و خودش بعداً در این دولت “نایب‌السلطنه” شود.

وزارت خارجه امریکا در بیانیه‌ای تند اعلام کرد که دیوید هیل اواخر پنجشنبه به محب گفته است که حرف‌های او تنها تاثیرش اخلال در روابط دو جانبه و فرآیند صلح خواهد بود.