شنبه, ۲۹ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

5cc964e6183561ef318b45ca

بازرس امریکا: پس از توافق صلح، داعش به عنوان تهدید می‌ماند

05 June 2019

بازرس ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان تاکید کرد که پس از صلح احتمالی با طالبان، داعش به عنوان یک چالش باقی خواهد ماند .

جان ساپکو، بازرس ویژه ایالات متحده امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) طی سخنانی اعلام کرد که حتی در صورت تحقق صلح در افغانستان، باز هم دولت این کشور با چالش‌هایی مواجه خواهد بود. کارشناسان نظامی معتقدند استراتژی امریکا ناامن نگه داشتن منطقه است.

به گفته ساپکو، فساد اداری، مواد مخدر و گروه تروریستی داعش سه چالش بزرگ افغانستان هستند.

بازرس ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان اظهار داشت: بیش از 30 گروه تروریستی در افغانستان فعال هستند، بنابراین حتی اگر دولت با طالبان هم مذاکره کند، داعش در پیش روی او قرار خواهد داشت.

جان ساپکو افزود: اگر پس از تحقق صلح در افغانستان، طالبان به فعالیت‌های گذشته خود بازگردد، جامعه بین المللی حمایت خود را از افغانستان متوقف خواهد کرد.

وی بیان داشت: پس از توافق احتمالی صلح میان حکومت افغانستان و طالبان، داعش به عنوان یک چالش باقی خواهد ماند چنانچه کارشناسان نظامی معتقدند که استراتژی امریکا همیشه این بوده که این منطقه را ناامن نگه دارد.

در این حال، یک منبع که خواست نامش فاش نشود، گفت که طالبان در مذاکرات بین‌الافغانی مسکو به دلیلی با آتش بس موافقت نکردند که به باور آنان، با برقراری آتش بس حملات داعش تشدید می‌شود و جایگاه طالبان در جنگ جاری زیر سوال می‌رود.

 

صلح، طالبان، داعش، جان سبکو