شنبه, ۱۵ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

74586591_2584899648271554_4217272226673590272_o

بحران انتخاباتی به صدا در آمد/ عبدالله: نیروهای امنیتی در برابر مردم قرار نگیرند

17 November 2019

عبدالله عبدالله، رهبر تیم ثبات و همگرایی، امروز(یک‌شنبه، 26 عقرب) در یک نشست خبری در کابل اعلام کرد که کمیسیون انتخابات باید فوراً دربارۀ تصامیم غیرقانونی‌اش تجدید نظر کند و پروسۀ بازشماری آرا را متوقف سازد.

رهبر تیم ثبات و همگرایی گفت که تصامیم دیشب کمیسیون انتخابات دربارۀ مشروعیت‌بخشی به آرای غیربایومتریک، 2400 صندوق خیالی و آرای خارج از زمان رأی‌دهی، ناپذیرفتنی می‌باشد و به دستور تیم دولت‌ساز اتخاذ شده است.

عبدالله عبدالله با ابراز این‌که علی‌رغم جلسات متعدد تیم‌های تخنیکی و سیاسی در50 روز گذشته، کمیسیون انتخابات در هیچ موردی پاسخ قناعت‌بخش و مستدل به همکاران ما نداشته است، گفت که باید کمیسیون انتخابات مطابق طرزالعمل‌ها و قوانین نافذه عمل کند و یک رأی بدون بایومتریک قابل پذیرش نیست.

رهبر تیم ثبات و همگرایی با تأکید بر نپذیرفتن یک رأی غیربایومتریک گفت که باید قبل از آغاز بازشماری، 300 هزار رأی تقلبی، خیالی و غیربایومتریک از دور خارج می‌گردید.

عبدالله عبدالله گفت که کمیسیون انتخابات به دستور یک تیم انتخاباتی عمل می‌کند و استقلال‌شان زیرسوال رفته و در نتیجه کارشان مشروعیت نخواهد داشت.

عبدالله عبدالله فیصلۀ رهبری تیم ثبات و همگرایی را اعلام کرد و گفت که در روند بازشماری سهم نمی‌گیریم. معنای سهم نگرفتن در روند بازشماری این است که این پروسه در غیاب ناظرین ما مشروعیت ندارد.

رهبر تیم ثبات و همگرایی از نهادهای بین‌المللی خواست که باید به قناعت مردم و نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری بپردازند.

عبدالله عبدالله، با اشاره به حملۀ نیروهای خاص بر ناظران تیم ثبات و همگرایی در کندز، سوءاستفاده از نیروهای امنیتی را در روند انتخابات محکوم کرد و گفت که این نیروها از پول مردم افغانستان و جامعۀ بین‌المللی به مقصد مبارزه با تروریزم، تأمین امنیت و دفاع از سلامت نظام به وجود آمده‌اند و باید در راستای وظایف‌شان عمل کنند.

او گفت که هرنوع کوشش برای استفادۀ سیاسی از نیروهای امنیتی و دخیل‌سازی آنان در روند انتخابات، در تضاد با قانون اساسی و یک خیانت ملی است.

عبدالله عبدالله گفت که امروز از نیروهای خاص در برابر معترضان استفاده شده و یک نفر شهید و چندتن از ناظرین ثبات و همگرایی مجروح گردیده‌اند. درحالی‌که نیروهای خاص برای اهداف ویژه‌یی تربیه شده‌اند. در شرایطی‌که بخشی از کشور در کنترل طالبان است، شاهرا‌ه‌ها نا امن است، چگونه دستور داده می‌شود که بالای مردم شلیک کنند؟

وی خطاب به رهبری و منسوبان نیروهای امنیتی گفت که در برابر مردم قرار نگیرید؛ شما به خاطر هدف قرارگرفتن مردم ایجاد نشده‌اید. شما برخاسته از همین مردم هستید. مردم از شما به خاطر ثبات و تأمین امنیت چشم‌داشت دارند. جایگاه‌تان را در میان مردم مخدوش نسازید.

عبدالله عبدالله گفت: «در سال 2014 عده‌یی با تقلب و تحت هر شرایطی آمدند و بر زندگی مردم مستولی شدند؛ آنها بدین فکر نباشند که 2014 باردیگر تکرار می‌شود. پذیرفتن مصلحت و شریک‌شدن در قدرت یک خواب است. برای‌شان ثابت شده که پایگاهی در میان مردم ندارند. در جریان انتخابات چقدر پول مصرف کردند، تطمیع کردند، تهدید کردند، از هر وسیلۀ دیگری هم کار گرفتد، اما نتیجه انتخابات واضح بود. خواب 2014 را نبینید. مردم افغانستان نه به من و نه به رهبری تیم ثبات و همگرایی این اجازه را داده‌اند که در مسیر 2014 برویم.»

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت که اگر کمیسیون انتخابات به مسیر قانونی برنگشت، مسوولیت عواقب کارش به دوش کمیسیون و آنهایی است که کمیسیون را به مسیر خلاف قانون ترغیب کردند. ما از هر وسیلۀ قانونی، مشروع و صلح‌آمیز، برای جلوگیری از روی کارآمدن حکومت تقلبی استفاده می‌کنیم و به یاری خداوند باور دارم که هیچ چیزی جلو خواست مشروع مردم را گرفته نمی‌تواند. مردم قبل از این‌که ما تصمیم بگیریم، در تعدادی از ولایت نخوابیدند و در برابر بازشماری عکسل‌العمل نشان دادند.

او از مردم افغانستان به خاطر تحمل یک چهرۀ «تقلب‌کار»، «شرور» و «بی‌شرم» در پنج سال گذشته سپاس‌گزاری کرد و گفت که تمام‌ برنامه‌های رییس‌جمهور متقلب خیالی بوده است.

او گفت که این‌بار در عزم و ارادۀ ما برای جلوگیری از تقلب شک نداشته باشید.

انتخابات,بحران انتخاباتی,عبدالله,غنی,کمیسیون انتخابات,نیروهای امنیتی