یکشنبه, ۱۶ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

5cc964e6183561ef318b45ca

بخش بزرگ 132 میلیارد دالر کمک امریکا برای بازسازی افغانستان هدر رفته است

18 January 2020

بازرس ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) خواهان مشروط شدن کمک‌های آینده امریکا به افغانستان شد.

در گزارش سیگار که به کنگره امریکا ارائه شده‌، پیشنهاد شده‌است تا کمک‌های امریکا به‌صورت درست در افغانستان هزینه شوند و نیز وزارت‌خانه‌های افغانستان در این باره حساب‌ده باشند.

جان ساپکو، بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان که روز گذشته این گزارش را به کنگره ارایه می‌کرد، همچنین از چگونگی روند بازسازی افغانستان توسط امریکا، توضیحات خواست.

وی تأکید کرد که عدم نظارت از پول‌ کمک شده امریکا به افغانستان، سبب گسترش فساد اداری در این کشور شده‌است.

بازرس ویژه امریکا، پذیرفته‌‎است که فرماندهان امریکایی دربارۀ جنگ افغانستان به امریکایی‌ها راست نگفته‌اند.

جان ساپکو، همچنین تأکید کرده‌است که کنگره امریکا باید اطمینان یابد که واشنگتن پس از صلح احتمالی در افغانستان، چه برنامه‌ای دارد.

در همین حال، مک کول، یک عضو کنگره امریکا می‌گوید که امریکا از سال ۲۰۰۱ تاکنون در حدود ۱۳۲ میلیارد دالر را در بازسازی افغانستان هزینه کرده‌است.

وی گفت: «سیگار دریافته است که یک بخشی بزرگ این پول هدر رفته، دزدیده شده و نتیجه نداده است. بطور مثال 9 میلیارد دالر در مبارزه با مواد مخدر هزینه شده‌است، اما افغانستان امروز بزرگترین تولید کننده مواد مخدر است.»

الیوت انگل، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا از وزیر خارجه امریکا انتقاد کرده‌است که با وجود خواسته‌های مکرر، تاکنون زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان را برای ارائه توضیحات علنی درباره گفت‌وگوهای صلح با طالبان، به کنگره نفرستاده‌است.

امریکا,بازسازی افغانستان,سیگار,فساد