یکشنبه, ۲۳ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

Afghanistan, Kabul, January 30, 2015 
Afghan president Ashraf Ghani speaks with the newly appointed foreign minister Salahuddin Rabbani while walking from his Friday prayer to a lunch with guests. 
Photo: Joel van Houdt

تقابل دو قطب حکومت- برکناری احمدی جنجال‌برانگیز شد

07 October 2019

رییس اجرایی حکومت افغانستان، برخلاف فرمان ارگ ریاست‌جمهوری، از سخنگوی وزارت خارجه خواسته است که تا اعلام نتیجۀ انتخابات به کارش ادامه بدهد.

به گزارش خبرگزاری کشور، ریاست‌جمهوری روز یک‌شنبه(14 میزان) اعلام کرد که صبغت‌الله احمدی سرپرست دفتر سخنگوی وزارت امور خارجه، به دلیل اظهارات غیرمسوولانه‌اش در رسانه‌ها، از وظیفه برکنار گردید.

ریاست‌جمهوری گفت که تا معرفی سخنگوی تازه، میرویس ناب معین جدیدالتقرر همکاری‌های اقتصادی از دفتر سخنگو سرپرستی خواهد کرد.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری، اظهارات آقای احمدی دربارۀ سفر هیأت طالبان به اسلام‌آباد را دیدگاه شخصی وی خوانده بود. اما وزارت خارجۀ افغانستان و کاخ سپیدار می‌گوید که او نظر وزارت خارجه را بیان کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه از دیدار هیأت طالبان با مقامات پاکستانی استقبال کرده بود. صبغت احمدی در مصاحبه با رسانه‌ها گفت که کابل از همکاری و تلاش کشورهای منطقه در راستای تأمین صلح و ثبات در افغانستان استقبال می‌کند.

ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی در واکنش به تصمیم ارگ گفته است که آقای صبغت‌الله احمدی سخنگوی وزارت امورخارجه در حمایت از پروسه صلح موقف وزارت خارجه را بیان کرده است.

کاخ سپیدار گفت که انتصابات و برطرفی‌ها را در اين موقع تنها مي‌توان با انتخابات مرتبط دانست. بنابراین، وی الی نهايي شدن نتيجۀ انتخابات به كارش ادامه می‌دهد.

ریاست اجرایی در اعلامیه‌یی گفت که موضوعات مربوط به سياست خارجی و موقف دولت افغانستان در این موارد مهم نيازمند بحث و توافق در بالاترين سطح حكومت می‌باشد تا تمام بخش‌های حكومت از يك موقف واحد برخوردار باشند و با صدای واحد صحبت نمایند.

روابط وزارت خارجه و دفتر ریاست‌جمهوری از سال‌ها بدین سو دچار بحران است. رییس جمهور در کمتر سفری صلاح‌الدین ربانی را با خود برده است.

اخیراً رییس اجرایی در نشستی اعلام کرد که رییس جمهور به سفرهای وزیر خارجه محدودیت وضع کرده است.

صلاح‌الدین ربانی از حامیان اصلی تیم ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله می‌باشد.

نتیجۀ انتخابات ریاست‌جمهوری که رییس جمهوری و رییس اجرایی دو نامزد اصلی آن هستند، 27 عقرب اعلام خواهد شد.

برکنار,ربانی,سخنگوی وزارت خارجه,عبدالله,غنی,کشور نیوز