سه شنبه, ۱۸ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

78993782_1639828909493440_5168879345577492480_n

ثبات و همگرایی جمعه به میدان می‌آید

27 November 2019

منابع می‌گویند که تیم ثبات و همگرایی سرگرم برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی راه‌پیمایی گسترده در برابر کمیسیون انتخابات و تیم دولت‌ساز می‌باشد.

این اعتراض‌ها روز جمعه (8 عقرب) در کابل آغاز خواهد شد. یکی از اعضای تیم ثبات و همگرایی گفت که اگر کمیسیون به خواست‌های آنان تمکین نکند، اعتراض‌های سراسری آغاز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کشور، محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و از اعضای ارشد تیم ثبات و همگرایی، از دو روز بدین‌سو عکس‌هایی را در صفحۀ فیسبوکش منتشر کرده است که نشان می‌دهد وی با محمد کریم خلیلی و دیگر رهبران جامعۀ اهل تشیع، درحال آماده‌گی برای برگزاری راه‌پیمایی هستند.

یک منبع گفت که رهبران تیم ثبات و همگرایی تأکید کرده‌اند که تا جداسازی آرای پاک از ناپاک و «قرارگرفتن کمیسیون در مسیر قانونی» به اعتراضات مسالمت‌آمیز ادامه خواهند داد.

در این حال، عبدالله عبدالله رهبر تیم ثبات و همگرایی امروز در صفحۀ فیسبوکش نوشت که کمیسیون انتخابات به دستور یک تیم انتخاباتی عمل می‌کند، استقلال‌شان زیرسوال رفته و نتیجه کارشان مشروعیت ندارد. اگر کمیسیون انتخابات به مسیر قانونی برنگردد، مسوولیت عواقب کار به دوش کمیسیون و آنانی خواهد بود که کمیسیون را به مسیر خلاف قانون ترغیب کردند!

او گفت که ما از هر وسیلۀ قانونی، مشروع و صلح‌آمیز، برای جلوگیری از روی کارآمدن حکومت تقلبی استفاده می‌کنیم و به یاری خداوند باور داریم که هیچ چیزی جلو خواست مشروع مردم را گرفته نمی‌تواند. از کمیسیون هیچ خواست غیرقانونی و خلاف طرزالعمل‌ها و لوایح نداریم، بلکه می‌خواهیم به خواست‌های قانونی مردم جواب مثبت بدهد.

او گفته است: «در سال ۲۰۱۴ عده‌یی با تقلب و تحت هر شرایطی آمدند و بر زندگی مردم حاکم شدند؛ آنان به این فکر نباشند که ۲۰۱۴ باردیگر تکرار می‌شود. برای‌ تیم متقلب ثابت شده که پایگاهی در میان مردم ندارند. در جریان انتخابات پول های هنگفت مصرف کردند، تطمیع کردند، تهدید کردند و از هر وسیلۀ کار گرفتند، اما نتیجه انتخابات واضح بود. خواب ۲۰۱۴ را نبینید! مردم افغانستان نه به من و نه به رهبری تیم ثبات و هم‌گرائی این اجازه را داده‌اند که بار دیگر در مسیر ۲۰۱۴ برویم.»

اعتراض مدنی,انتخابات,ثبات و همگرایی,جنرال دوستم,عبدالله,کریم خلیلی,محمد محقق