سه شنبه, ۱۸ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

Ashraf-Ghani-abdul_2912090k-e1471598016114

جدال دو رییس حکومت در روز نخست پیکارهای انتخاباتی/ غنی: وارث مولانا هستم / عبدالله: شعر مولانا را درست بخوان

28 July 2019

مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان امروز(یک‌شنبه) رسماً آغاز شد. تیم ثبات و همگرایی در هوتل اورانوس در شمال کابل و تیم دولت‌ساز در تالار لویه جرگه، مبارزات انتخاباتی‌شان را آغاز کردند.

به گزارش خبرگزاری کشور، محمد اشرف‌غنی، رییس تیم دولت‌ساز گفت که برای تکمیل فصول ناتمام تاریخ، به ویژه فصل ناتمام امان‌الله خان، داوودخان و موسی شفیق خود را نامزد کرده‌ است.

غنی به اصل جمهوریت نظام تأکید ورزید و گفت که ما میراث داران واقعی مولانا، سنایی، بیدل، رحمن بابا، خوشحال خان ختک و طریق‌های صوفیه هستیم و باید به اصل خویش برگردیم.

او گفت که در پنج سال گذشته وابسته بودیم، اما در پنج سال آینده از منابع داخلی این امکان را پیدا می‌کنیم که قوای داخلی را خودمان تمویل کنیم. برای 5000 هزار سال از خود دفاع کردیم؛ حالا هم قادر هستیم که از خود دفاع کنیم. او گفت که با اعمار بناهای تاریخی و ساختمان‌های قدیمی، افغانستان را به گذشتۀ با افتخارش بر می‌گرداند.

نامزد تیم دولت ساز دربارۀ صلح گفت که تنها یک حکومت مشروع صلح آورده می‌تواند. افراد فرمایشی صلح آورده نمی‌توانند. در سیاست خارجی، دو افغانستان بوده نمی‌تواند. از آدرس افغانستان یک دولت نمایندگی خواهد کرد.

او با اشاره به منتقدانش گفت که به دلیل این‌که دهن جوال را همراه شان نگرفته است، سر وصدا دارند. او تلویحاً به انتقاد از تعیین دیپلومات‌ها پرداخت و گفت که دیگر اجازه نمی‌دهد سفارت‌های افغانستان پر از آقازاده‌ها باشد.

غنی گفت که حکومت وحدت ملی را تشکیل داد که نشان دهد، هدف او قدرت نه، بل خدمت است.

اما عبدالله عبدالله، رهبر تیم ثبات و همگرایی، در گردهمایی هوادارانش در شمال کابل، گفت که تصمیم نامزدی در انتخابات نداشته، اما به خاطر پافشاری احزاب جمعیت، وحدت و جنبش خود را نامزد کرده است. او در سخنرانی‌اش یک سره سیاست‌های پنج سالۀ اشرف غنی را به انتقاد گرفت.

رییس اجرایی با اشاره به سخنرانی امروز رییس‌جمهور غنی در تالار لویه جرگه گفت: یک کسی گفته که عدالت عمری را تطبیق می‌کنم. به همه تهمت شده بود، حالا به صحابۀ کرام هم تهمت می‌زنند. اگر عدالت عمری همین است که در پنج سال بود، نعوذبالله مردم اعتقادشان را از دست خواهند داد.

عبدالله باردیگر به تیم دولت‌ساز حمله کرد و گفت: «ما تیمی را می‌شناسیم که معاون اولش به دلیل این‌که به مردم دلیلی برای پیوستن به آن تیم نداشت، گفته است که رییس جمهور مریض و پیر است، سه چهار ماه بعد می‌میرد، باز من رییس‌جمهور می‌شوم.»

او بدون اینکه از رییس‌جمهور غنی نام ببرد گفت که از مبارزه با فساد دم می‌زنند، اما دفتر وحیدی وزیر پیشین مخابرات را که از محکمه برائت گرفته «تخته‌بند» می‌کنند و اما فرد دیگری را که در محکمه دوسیه دارد، به عنوان معین گمرکات افغانستان می‌گمارند.

عبدالله عبدالله گفت که در حکومت وحدت ملی اداره‌هایی به خاطر برخی افراد لغو شده و نهادهایی به خاطر افراد ایجاد گردیده است. یک مفسد را از یک اداره برکنار و به ادارۀ دیگر معرفی کردند.

رییس اجرایی با اشاره اظهارات غنی دربارۀ مولانا و گذشتۀ تاریخی افغانستان گفت که خود را مولانا نخوانید، شعر مولانا را درست بخوانید!

او تلحویحاً به رفتار شخصی رییس‌جمهور با مقامات اشاره کرد و گفت که در این مدت، وزرا و مسوولان توهین و بی‌عزت شدند.

عبدالله عبدالله تعهد سپرد که اگر در انتخابات به پیروزی برسد، «خودکامگی، «تصمیم‌گیری‌های انحصاری» و «باورهای کاذب» در ادارۀ آنها جا نخواهد داشت.

او یک باردیگر به بحث تقلب در انتخابات پرداخت و گفت: کسانی‌که خواب تقلب دوباره را می‌بییند، خواب‌شان باطل خواهد شد.

پیکارهای انتخابات آغاز شد، اشرف غنی، عبالله، حکومت وحدت ملی