جمعه, ۲۱ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

71112877_1326911124141999_526438556697100288_o

جمعی از رهبران سیاسی: انتخابات به بحران می‌انجامد

24 September 2019

حامد کرزی رییس‌جمهور پیشین با جمعی دیگر از چهره‌های سیاسی در نشستی اعلام کرده‌اند که انتخابات ریاست‌جمهوری، افغانستان را به بحران عمیق‌تر سیاسی و اجتماعی کشانده و روند صلح را به مخاطره می‌اندازد.

آنان روز دوشنبه در نشستی در کابل ابراز داشتند که صلح اولویت و آجندای اصلی است و از تمام توان برای احیای مذاکرات صلح کار خواهند گرفت.

این چهره‌های سیاسی در اعلامیۀ مشترک خواهان از سرگیری مذاکرات صلح میان امریکا و طالبان و همچنان تشکیل یک‌ هیأت افغانستان‌شمول برای مذاکره با طالبان شدند.

بر بنیاد اعلامیه، برگزاری انتخاباتی که در آن اراده آزاد مردم و شهروندان به نمایش گذاشته شود، اصل اجتناب‌ناپذیر مردم سالاری است. اما در شرایط کنونی، سازماندهی انتخاباتی که مردم افغانستان آن را رهبری نمی‌کنند و پیش‌شرط‌های ابراز آزاد اراده مردم وجود ندارد، انتخابات کشور ما را به سوی یک بحران عمیق‌تر سیاسی و اجتماعی کشانده و به داعیه‌صلح هم نمی‌تواند کمک کند. اوضاع امنیتی جاری، عدم کنترول حکومت بر بخش‌های مهمی از سرزمین افغانستان و عملا نبودن زمینه مشارکت عینی برای تعداد زیادی از مردم نشان از عدم برگزاری انتخابات عمومی و افغانستان شمول است. عدم اعتماد وسیع مردم افغانستان به مجریان و سازمان‌دهندگان انتخابات ریاست جمهوری و باور عمیق مردم به مهندسی گسترده انتخابات مزید بر علت است. از این‌رو مردم افغانستان با دلسردی و نگرانی جدی به انتخابات پیش‌رو می‌نگرند و ما هم در این نگرانی با مردم خود عمیقا شریک می‌باشیم.

اتمر: بی‌طرف می‌مانم

در همین حال، محمد حنیف اتمر، یکی از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری، خواهان تعویق انتخابات ریاست‌جمهوری شده است.

آقای اتمر امروز در اعلامیه‌یی گفت که در ماه‌های گذشته پیوسته پیشنهاد کردیم که انتخابات برای یک مدت معین چند ماهه بتعویق بیافتد تا دولت و رهبری سیاسی و جامعه مدنی کشور بتوانند در اجماع و هماهنگی کامل از یک سو شرایط برگزاری انتخابات شفاف، عادلانه و افغانستان شمول را مساعد ساخته و از سوی دیگر با یک موضع واحد ملی روند صلح را در چهارچوب جمهوری اسلامی افغانستان به کامیابی برسانند. متاسفانه این پیشنهادات پذیرفته نشدند.

 

بربنیاد اعلامیۀ تیم صلح و اعتدال، با توجه به اینکه پروسه انتخابات ریاست‌ جمهوری به روزهای پایانی خود نزدیک می‌ شود، من در حالیکه بر باور عمیق خود بر اصل انتخابات به مثابه یک روند مهم ملی و مردم سالاری تاکید کرده و به حق هموطنان عزیز، همکاران و متحدین گرامی خود که با اراده آزاد در انتخابات اشتراک ورزند احترام قایل هستم،‌ می خواهم تصمیم خود را مبنی بر عدم اشتراک در رقابت های انتخابات به تاریخ۶ میزان۱۳۹۸، با حفظ حق خود به حیث کاندید در صورتیکه انتخابات بتعویق بیافتد، یکبار دیگر به سمع هموطنان عزیز خود برسانم

رهبر تیم صلح و اعتدال گفته است که در انتخابات پیشرو بی‌طرفی اختیار کرده و از هیچ کاندید مشخصی حمایت نمی‌کند.

انتخابات ریاست‌جمهوری روز شنبه(6 میزان) برگزار خواهد شد. محمد اشرف‌غنی، رییس جمهور و عبدالله عبدالله، رییس اجرایی دو نامزد پیشتاز انتخابات هستند.

 

 

 

اتمر,افغانستان,انتخابات,صلح,قانونی,کرزی