دوشنبه, ۱۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

968699

خلیل‌زاد به کابل برمی‌گردد/ داعش کاملاً نابود نشده است

04 December 2019

نماینده ویژۀ ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان، امروز به کابل بر می‌گردد و با شماری از رهبران سیاسی در پیوند به صلح و انتخابات دیدار می‌کند.

آقای خلیل‌زاد پیش از سفرش به کابل، در تویترش نوشت که در شکست گروه داعش در ننگرهار، گروه طالبان نیز در کنار نیروهای امنیتی افغان و حمایت قاطع نقش داشته است.

آقای خلیل‌زاد شب گذشته (سه‌شنبه، ۱۲ قوس) در رشته‌تویتی گفته است که عملیات‌های موثر نیروهای خارجی به‌شمول نیروهای امریکایی، نیروهای امنیتی افغان و در کنار آن طالبان، منجر شد که شاخه‌ی خراسان دولت اسلامی عراق و شام (داعش) جنگ‌جویان و اراضی تحت حاکمیت اش را در ننگرهار از دست بدهد.

او به صحبت‌های رییس‌جمهور ترمپ در جریان سفرش به افغانستان اشاره کرده است که گفته بود «در افغانستان پیشرفت عمده بر ضد داعش صورت گرفته است.»

خلیل‌زاد نوشته است: « کمپاین اخیر در ننگرهار یک مثال است. عملیات‌های موثر ایالات متحده/ائتلاف و نیروهای امنیتی افغان، همچنان طالبان، منجر شد که داعش – خراسان اراضی و جنگ‌جویان را از دست بدهد. صدها نفر تسلیم شده‌اند.»

او در عین حال تأکید کرده است که شاخه‌ی خراسان دولت اسلامی عراق و شام (داعش) در ننگرهار کاملا از بین نرفته، اما آنچه که تا کنون اتفاق افتاده، یک «پیشرفت واقعی» است.

حکومت افغانستان تا کنون به این اظهارات خلیل‌زاد واکنش نشان نداده، اما پیش از این مقام‌های ارشد دولت افغانستان اعلام کرده بودند که گروه داعش در ننگرهار از سوی نیروهای امنیتی و دفاعی به حمایت نیروهای خارجی شکست خورده است.

رییس‌جمهور غنی پیشتر شکست گروه داعش را به نیروهای امنیتی تبریک گفته و افزوده بود که شکست داعش در ننگرهار نه تنها برای افغانستان، بلکه برای منطقه نیز یک دست‌آورد بزرگ است.

از سویی هم گروه طالبان پیش از این ادعا کرده بود که جنگ‌جویان وابسته به این گروه، داعش را در ننگرهار شکست داده‌اند، ادعایی که از سوی نهادهای امنیتی افغانستان رد شده بود.

اشرف غنی,زلمی خلیل زاد,صلح,طالبان,عبدالله,کابل