یکشنبه, ۱۶ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

8111E659-DDE2-4154-BB90-066A90BA4059_w1597_n_r1_st

خلیل‌زاد حملۀ هوایی هرات را محکوم کرد/ خالد: طالبان را کشتیم

23 July 2020

فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان، حمله نیروی هوایی در ولایت هرات را محکوم کرده و از میزان بالای خشونت انتقاد کرده است.

زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان چهارشنبه شب در توییتر نوشت: «عکس‌ها و گزارش های شاهدان عینی در هرات نشان می دهد که شمار زیادی از افرادی ملکی به شمول کودکان قربانی حمله هوایی شده اند که توسط نیروهای افغانستان انجام شده است.»

خلیلزاد که در اواخر ماه فبروری به عنوان مذاکره کننده ارشد امریکا با طالبان به توافق رسید، یک بار دیگر از میزان بالای خشونت در افغانستان انتقاد کرد.

اما اسدالله خالد نامزدوزیر دفاع ملی می‌گوید که در حمله‌ هوایی روز گذشته نیروهای افغان در ولایت هرات تلفات سنگین به طالبان وارد شده‌است.

آقای خالد امروز در مراسم معرفی رییس ستاد ارتش گفت که حکومت از این حمله تصاویر و مدارک در اختیار دارد و با رسانه‌ها در میان می‌گذارد.

اما باشنده‌گان محل ادعا می‌کنند که این حمله‌ هوایی بر یک مراسم عروسی انجام شد که در آن ده‌ها غیرنظامی کشته و زخمی شدند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از «گزارش های نگران کننده» سخن گفت. هفته ها است که حکومت افغانستان و فعالان بین المللی بر آغاز مذاکرات صلح بین الافغانی اصرار دارند تا به این ترتیب مناقشه با طالبان پایان یابد.

به تاریخ ۲۹ فبروری، ایالات متحده امریکا با طالبان در دوحه (پایتخت قطر) معاهده ای را به امضا رساند. براساس این توافق، خروج نیروهای بین المللی از افغانستان و مبادله اسیران به عنوان اقدامات لازم برای ایجاد اعتماد در نظر گرفته شده است و قرار است به این وسیله راه برای مذاکرات صلح بین الافغانی باز شود. حکومت افغانستان در این توافق اشتراک نداشت. چون طالبان مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان  را رد کرده بودند.

حمله هوایی,خالد,خلیلزاد,طالبان,هرات