جمعه, ۱۴ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

E4C681DB-5D5C-4E29-B2B8-E5D12D064592_w1597_n_r1_st

داوودزی: امریکا یک‌جانبه از افغانستان خارج شده نمی‌تواند

05 March 2019

عمر داوودزی، رییس دبیرخانه شورای عالی صلح و مشاور ارشد ریاست‌جمهوری در امور منطقه‌ای می‌گوید که در مذاکرات صلح با طالبان نظام جمهوری اسلامی خط سرخ ماست. 

آقای داوود روز سه شنبه در نشستی به مناسبت هشتم مارچ(روز همبستگی زنان جهان) در کابل گفت که سربازان امریکایی براساس توافق‌نامه امنیتی در افغانستان حضور دارند و این کشور نمی‌تواند با گروه طالبان روی خروج سربازانش از افغانستان توافق کند.

او با نگرانی اعلام کرد که از جزییات مذاکرات نمایندگان امریکا و طالبان در قطر بی‌خبر است.

داوودزی گفت که براساس گزارش‌ها، امریکا و گروه طالبان روی جدول زمانی خروج نیروهای امریکایی و این‌که گروه طالبان از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر استفاده نمی‌کند، به توافق رسیده‌اند.

آقای داوودزی، با اشاره به این موارد گفت که امریکا نمی‌تواند با گروه طالبان در مورد خروج سربازانش از افغانستان به توافق برسد؛ زیرا به گفته‌ او، امریکا براساس توافق‌نامه امنیتی در افغانستان حضور دارد و باید در مورد قطع حضور نظامی و یا دوام آن با دولت افغانستان به توافق برسد.

به گفته رییس دبیرخانه شورای عالی صلح، طرف معامله امریکا در توافق‌نامه امنیتی، دولت افغانستان است و این کشور بدون موافقت افغانستان نمی‌تواند از این کشور خارج شود.

آقای داوودزی هم‌چنان گفت که گروه طالبان تنها بر بخشی از خاک افغانستان تسلط دارد و این گروه از تمام خاک این کشور نماینده‌گی نمی‌کند و امریکا اگر در این مورد می‌خواهد ضمانتی به دست آورد، با دولت افغانستان که از سوی کشورهای جهان به رسمیت شناخته شده است، بحث و گفت‌وگو کند.

رییس دبیرخانه شورای عالی صلح گفت که هدف از برقراری صلح در کشور، بازگشت به نظام «امارت اسلامی» نیست. او افزود که گروه طالبان نیز تاکنون ادعا نکرده است که نظام امارتی‌ خود را حفظ و دوباره احیا خواهد کرد.

آقای داوودزی گفت که «جمهوری اسلامی افغانستان» براساس قانون اساسی خط سرخ دولت و مردم افغانستان است و به هیچ صورت با آن معامله نخواهد شد. او هم‌چنان بیان داشت که در صورت برقراری صلح، دولت و گروه طالبان یک اداره مشارکتی با حفظ دست‌آوردهای دولت در هژده سال گذشته خواهند ساخت.

رییس دبیرخانه شورای عالی صلح با اشاره به لویه‌جرگه مشورتی صلح گفت که در این نشست نقش زنان و همه گروه‌ها برجسته خواهد بود. به گفته وی، در این لویه‌جرگه در مورد خطوط سرخ و پیش‌برد گفت‌وگوها با گروه طالبان مشورت خواهد شد.

لویه جرگه مشورتی تا 15 حمل به تأخیر افتیده است.