یکشنبه, ۳۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

n00181559-r-b-006

داوودزی: لویه جرگه بسیار سرنوشت‌ساز است

17 March 2019

محمد عمر داودزی در سفرش به تهران گفته است که لویه جرگه سنتی سرنوشت‌ساز است.

وی افزود: درسال ۲۰۱۸ درباره جنگ و انتخابات مذاکراتی داشتیم و تلاش میکنیم از فرهنگ جنگ به فرهنگ صلح برسیم.

داودزی با اشاره به تجربه ۱۸ ساله خود در سمت‌های مختلف گفت: امریکا قبلا معتقد بود که طالبان تروریست است، اما حالا تمایل سیاسی این کشور تغییر کرده و بدنبال مذاکره با طالبان می‌باشد.

داودزی ادامه داد: امریکا حالا از صلح صحبت می‌کند و تمام همسایگان‌مان علاقمند هستند مذاکراتی برای صلح صورت بگیرد به طوری که یک نشست چهار جانبه میان امریکا، چین، پاکستان و افغانستان برگزار شد همچنین روسیه چندین گفتگو در این‌باره برگزار کرد.

وی تصریح کرد: ایران نیز با گروه طالبان مذاکراتی داشت و قبل از سفر هیات طالبان به تهران گروهی از ایران به افغانستان سفر کردند تا خواست و نظر افغانستان را بدانند و اینکه در مورد چه محور‌هایی صحبت کنند مشورت کردند.

داودزی گفت: امریکا تلاش کرد گفتگو‌ها با طالبان در پاکستان باشد، اما این امر محقق نشد و گفتگو‌هایی در دوحه قطر برگزار شد و ما امروز شاهد ابتکاراتی در منطقه هستیم، اما متاسفانه هماهنگی بین این ابتکارات وجود ندارد بنابراین دلیل آمدنم به تهران برای هماهنگی بیشتر این ابتکارات است.

وی تصریح کرد: اکثر نیرو‌های امنیتی کشورمان در شرایط خوبی هستند در حالی که در گذشته زیر فشار طالبان بودند.

داودزی اضافه کرد: زمانی که امریکا با طالبان مذاکره کرد به نوعی آن‌ها را در حالت سود سیاسی قرار داد.

وی بابیان اینکه رییس جمهور افغانستان به دنبال برگزاری نشست لویه جرگه است گفت: این نشست بسیار سرنوشت ساز است و رییس جمهور می‌خواهد بداند آیا با طالبان صحبت کند یا نه؟ به دلیل ابتکارات منطقه‌ای رییس جمهور ما به دنبال این است که در لویه جرگه پیشنهاد‌هایی برای صلح بدهد مانند چارچوب مذاکرات و سازوکار رسیدن به صلح.

نماینده ویژه رییس جمهور افغانستان در امور صلح ادامه داد: طالبان به دنبال تغییر قانون اساسی است و لویه جرگه باید در مورد این تغییر تصمیم بگیرد.

داودزی با اشاره به پنج دور مذاکرات آمریکا با طالبان افزود: آقای خلیل زاد به کابل آمد و خلاصه آن را به دولت انتقال داد، اما در مذاکرات دور ششم نگرانی‌ای شکل گرفت که خلاصه آن به دولت منتقل نشد.

نماینده ویژه رییس جمهور افغانستان در امور صلح در پایان گفت: قوای نظامی، کاهش فشار منطقه‌ای و فشاری که از طرف مردم و منطقه هلمند شروع شده سه مسئله‌ای است که می‌تواند قفل عدم آغاز مذاکرات با طالبان را بگشاید و مردم افغانستان به دنبال صلح، امنیت و بازسازی هستند.

آقای داوودزی در سفرش به تهران با مقامات بلندپایۀ ایران به ویژه وزیر خارجۀ آن کشور دیدار کرده است.

داوودزی، صلح، ایران، لویه جرگه، منطقه، امریما