دوشنبه, ۱۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

69547307_2370945612981667_8616733895141883904_n

دیدار خلیل‌زاد با رهبران حکومت/ متن موافقت‌نامۀ صلح نهایی شده است

02 September 2019

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان، امروز (سه‌شنبه) در کابل با رهبران حکومت افغانستان دیدار کرده است.

به گزارش خبرگزاری کشور، منابع می‌گویند که آقای خلیل‌زاد امروز آخرین جزییات گفت‌وگوهای صلح در قطر را با رهبران حکومت افغانستان در میان گذاشته است.

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری به برخی رسانه‌ها گفته است که خلیل زاد شامگاه دوشنبه آخرین جزییات مذاکرات را در اختیار رییس جمهور گذاشته است. 

زلمی خلیل‌زاد، روز دوشنبه پس از چند روز مذاکرۀ نفس‌گیر در دوحه به کابل آمد. دور مهم مذاکرات صلح در قطر روی نهایی‌سازی توافق‌نامۀ صلح متمرکز بوده است.

منابع می‌گویند که آقای خلیل‌زاد با طالبان به توافق دست‌یافته است. یک منبع گفت که متن توافق‌نامۀ صلح نهایی‌شده و نمایندگان دو طرف، سرگرم برخی مسایل تخنیکی از جمله زمان و مکان امضای توافق‌نامه می‌باشند.

یک منبع که نخواست نامش ذکر شود، به خبرگزاری کشور گفت که در متن توافق‌نامه حکومت انتقالی هژده ماهه پیش‌بینی شده است. به گفتۀ منبع، در این مدت طالبان، مناطق‌ تحت کنترل‌شان را حفظ خواهند کرد و برنامۀ خلع سلاح آنان در کار نخواهد بود.

به گفتۀ منبع، بر بنیاد توافق‌نامۀ صلح، شورای رهبری نظام متشکل از روحانیون و نمایندگان اقوام و جریان‌های مختلف ایجاد خواهد شد و رییس دولت را در موارد مختلف مشوره و رهنمایی خواهد کرد.

توافق‌نامۀ صلح از جانب شماری از کشورها به ویژه روسیه و چین و نهادهای بین‌المللی ضمانت خواهد شد.

اشرف غنی,توافق نامۀ صلح,خبرگزرای کشو ر,زلمی خلیل زاد,صلح,طالبان,عبدالله