یکشنبه, ۱۶ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

thumbs_b_c_97b82b13f0acbe81ad0addf7b8901d91

دیدار ملا برادر با جواد ظریف/ طالبان را برای مشارکت در گفت‌وگوهای بین‌الافغانی تشویق کردیم

27 November 2019

ملا برادر رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در تهران دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری کشور، رسانه‌های ایرانی گزارش داده‌اند که آقای ظریف در این دیدار بر آماده‌گی کشورش برای مساعدت به شکل‌گیری و تقویت گفت و گوهای بین الافغانی با مشارکت دولت و تمام نیروهای موثر سیاسی تاکید کرد.

ظریف همچنین از آمادگی ایران برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی با کشور و مردم افغانستان بر اساس منافع مشترک همسایگی خبر داد.

این دیدار درحالی صورت گرفته است که هفته پیش ایالات متحده امریکا ایران را به پشتیبانی از طالبان متهم کرد.

وزارت دفاع امریکا اعلام کرد که ایران با حمایت از طالبان، اسلحه، آموزش و پول در اختیار این گروه قرار می‌دهد.

پنتاگون می‌گوید، ایران از گروه طالبان برای مقابله با نفوذ ایالات متحده امریکا در افغانستان، حمایت می‌کند.

براساس گزارش پنتاگون که در ۲۸ عقرب منتشر شد، ایران ضمن پشتیبانی از طالبان برای مقابله با نفوذ امریکا در افغانستان، اهداف دیگری از جمله مبارزه با شاخه خراسان داعش در این کشور را نیز دنبال می‌کند. پنتاگون اعلام کرده است، ایران با حمایت از طالبان، همچنان درصدد افزایش نفوذ خود در دولت آینده این کشور است که طالبان بخشی از آن خواهد بود.

در گزارش پنتاگون آمده است، اگرچه تهران به‌دنبال بازگشت طالبان به قدرت نیست، اما ایران سعی می‌کند در صورت ادغام طالبان در دولت آینده افغانستان، روابط و تاثیرگذاری خود را بر این گروه حفظ کند.

یک مقام ارشد وزارت دفاع امریکا در جریان جلسه توجیهی خبری در پنتاگون گفته است، ایران از طالبان حمایت مالی می‌کند و به این گروه آموزش می‌دهد، همان‌طور که این کار را با دیگر نزدیکان خود در منطقه نیز انجام می‌دهد.

افغانستان,ایران,جواد ظریف,طالبان,ملا برادر