سه شنبه, ۱۸ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

84E5704D-E89F-424E-9B76-092034287ECB_w1597_n_r1_st

رییس امنیت روسیه: داعشیان برگشته از سوریه و عراق در مرزهای شمال افغانستان مستقر شده‌اند

22 May 2019

یک مقام ارشد امنیتی روسیه از گسترش فعالیت گروه‌های تندرو در شمال افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

الکساندر بورتنیکوف، رییس ادارۀ امنیت فدرال روسیه (FSB) روز سه شنبه در سفری به تاجیکستان گفت که گروه‌های اسلام‌گرای مرتبط با داعش، حدود ۵۰۰۰ جنگجوی خود را در مرزهای شمالی افغانستان مستقر کرده‌اند.

آقای بورتنیکوف گفته است که بسیاری از این جنگجویان، افرادی استند که در کنار داعش در سوریه مشغول جنگ بوده‌اند. او هم‌چنین برای جلوگیری از گسترش فعالیت این گروه، خواستار تدابیر جدی‌تر برای کنترل مرزها شده است.

خبرگزاری تاس روسیه به نقل از آقای بورتنیکوف نوشته است: “شاخۀ ولایت خراسان داعش، حدود ۵۰۰۰ جنگجو را به این مناطق فرستاده است که بیشتر شان در سوریه جنگیده اند.”

آقای بورتنیکوف گفته است که این جنگجویان علاوه بر نا امنی، در تجارت‌های غیرقانونی مواد مخدر و قاچاق انسان نیز دخیل استند و از عواید ناشی از آن، برای گسترش فعالیت‌های تروریستی استفاده می‌کنند.

مقامات امنیتی در افغانستان با وجود تلاش خبرنگاران صدای امریکا، نسبت به این اظهارات واکنشی نشان نداده اند.

گروه داعش در سال ۲۰۱۴ پس از تصرف بخش‌هایی از عراق و سوریه، خلافت خود خواندۀ خود را اعلام کرد.

ایتلاف به رهبری ایالات متحده در چند سال اخیر درگیر نبرد شدید با این گروه بوده است و دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده به تازگی اعلان کرد که داعش در عراق و سوریه به کلی شکست خورده است.

پس از اعلام شکست داعش در سوریه و عراق، نگرانی‌هایی وجود داشت که مبادا جنگجویان این گروه به افغانستان رفته و به شورشگری ادامه دهند.

گروه داعش در سال‌های اخیر در نا امنی افغانستان نقش داشته و مسوولیت چندین عملیات تروریستی را در این کشور برعهده گرفته است.

علاوه بر دولت افغانستان و نیروهای خارجی، جنگجویان داعش با گروه طالبان نیز درگیر بوده اند.

مرزهای شمال افغانستان، داعش، عراق، افراطیت، تهدید به آسیای مرکزی