سه شنبه, ۱۸ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

44981_20181118T132527Z_720530423_RC17494361B0_RTRMADP_3_AFGHANISTANTALIBAN_1551184955395

سناتوران امریکایی: اختلاف عمیق بین دیدگاه استخبارات و خلیل‌زاد دربارۀ صلح وجود دارد

23 May 2019

جیم ریچ، سناتور جمهوری‌خواه و رییس کمیتۀ روابط خارجی مجلس سنای کانگرس ایالات متحده گفته است که زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور صلح افغانستان در مذاکرات با گروه طالبان “پیشرفت” داشته است.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، آقای ریچ عصر چهارشنبه پس از گزارش‌دهی آقای خلیلزاد گفت “مسله همواره این است که چقدر پیشرفت وجود داشته و آیا می توانید به هدف نهایی برسید یا خیر.”

زلمی خلیلزاد روز چهارشنبه (۲۲ می) پشت درهای بسته به پرسش‌های سناتوران امریکایی در مورد تماس‌هایش با طالبان و تلاش برای پایان جنگ در افغانستان معلومات داد و به خبرنگاران اجازۀ ورود به این جلسه داده نشد.

باب منیندیز، سناتور دموکرات گفته است که مردم امریکا خواستار برگشت سربازان امریکایی از افغانستان اند، اما به گفتۀ این سناتور امریکایی چگونگی دستیابی به این هدف نهایت مهم است.

آقای منیندیز همچنان گفته است: “اختلاف عمیق بین دیدگاه‌های جامعه استخباراتی در مورد (چشم انداز صلح) و خوش‌بینی آقای خلیلزاد وجود دارد.”

تاد یانگ، سناتور جمهوریخواه از ایالت اندیانا خواهان شفافیت بیشتر از جانب قصرسفید در مورد مذاکرات با گروه طالبان شده است.

آقای خلیلزاد از زمان گزینش‌اش به صفت نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور مصالحۀ افغانستان تا کنون شش بار با نمایندگان طالبان دیدار کرده است، اما این نخستین بار است که در مورد این تماس‌ها به قانونگذاران امریکایی گزارش می‌دهد.

پیش از این شماری از قانونگذاران امریکایی از مایک پمپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحده به خاطر “فقدان شفافیت” در روند صلح افغانستان انتقاد کرده و خواستار گزارشدهی آقای خلیلزاد به کانگرس شده بودند.

خروج قوای خارجی از افغانستان، تضمین از این‌که از خاک افغانستان برای انجام حملات بر ضد امریکا استفاده نشود، آغاز مذاکرات بین‌الافغانی و آتش بس پایدار از مسایل مورد بحث در گفتگوهای آقای خلیلزاد با طالبان بوده است.

نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان با برشمردن این چهار مورد تاکید ورزیده است که تا روی تمام این گزینه‌ها توافق صورت نگیرد، روی هیچ مسله‌ای توافق نمی‌شود.

گزارش خلیل زاد به سنای امریکا، پیشرفت ها در صلح، طالبان، سناتوران، افغانستان، دوحه