یکشنبه, ۱۶ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

1

شورای نامزدان ریاست جمهوری: ادامه کار حکومت وحدت ملی پس از اول جوزا غیر قانونی است

13 May 2019

شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان امروز (دوشنبه، ۲۳ ثور) در در اعلامیه‌یی خواستار کناره‌گیری رییس‌جمهور غنی پس از اول جوزا شده‌اند.
در اعلامیهٔ این شورا آمده است که رییس‌جمهور غنی در صورتی به کارش ادامه داده می‌تواند که از نامزد شدنش انصراف دهد در غیر آن باید به جای رییس جمهور حکومت سرپرست تعیین شود.
شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرده است که ادامه کار حکومت وحدت ملی پس از اول جوزا در مغایرت با قانون اساسی افغانستان قرار دارد.
طبق فیصله این شورا، اولأ رییس جمهور غنی پس از اول جوزا از نامزد شدنش انصراف دهد و به حیث سرپرست دولت به کارش ادامه دهد. ثانیأ در صورت عدم انصراف آقای غنی، یک اجماع بزرگ سیاسی شکل بگیرد و از میان داوطلبان کسی به حیث سرپرست حکومت برگزیده شود.
همچنان در این اعلامیه تذکر داده شده است که نامزدان انتخابات ریاست جمهوری با انصراف دادن از نامزدی شان می‌توانند که به عنوان گزینهٔ سرپرست نامزد شوند.
آنان همچنان از پیامدهای ادامه کار رییس جمهور پس از اول جوزا هشدار دادند.
شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری در صفحهٔ فیس بوکش به نامزدان انتخابات ریاست جمهوری توصیه کرده است که قانون اساسی را به دقت مطالعه کنند.
پیش از این دادگاه عالی افغانستان ادامه کار رییس جمهور غنی را پس از اول جوزا تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تمدید کرد.
قرار است که انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ۶ میزان امسال برگزار شود. در این انتخابات ۱۸ تن برای احراز کرسی ریاست جمهوری به رقابت می‌پردازند.

افغانستان,انتخابات,حکومت,ریاست جمهوری,شورای نامزدان