یکشنبه, ۳۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

1

صبغت‌الله مجددی پس از مراسم ویژه دولتی به خاک سپرده شد

13 February 2019

مراسم نماز جنازۀ حضرت صبغت‌الله مجددی رهبر جبهۀ ملی نجات و رئیس اسبق دولت اسلامی افغانستان، صبح امروز در ارگ برگزار گردید..

نماز جنازۀ مرحومی به امامت مولوی سعیدالرحمن حقانی ادا گردید.

در این مراسم، سفرا و اعضای کوردیپلوماتیک مقیم افغانستان نیز به‌پیکر مرحوم حضرت صبغت‌الله مجددی ادای احترام نمودند.

رئیس‎جمهور غنی طی صحبتی، گفت که امروز یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های تاریخ معاصر افغانستان را از دست دادیم. غم از دست‌دادن حضرت صاحب، تنها غم خانوادۀ وی نیست، بلکه غم تمام ملت، مجاهدین و طبقات صوفیۀ افغانستان است.

وی افزود: جناب حضرت صاحب از اولین شخصیت‌های بود که خطر اتحاد شوروی را به‌صورت جدی و مناسبات غیرعملی که سیاست عنعنوی بی‌طرفی افغانستان را تغییرداد، مورد انتقاد قرار داد و سال‌ها به‌خاطر عقیدۀ خود، در زندان بسر برد.

رئیس‌جمهور گفت: روزی‌که کودتا و هجوم صورت گرفت، حضرت صاحب با سایر بزرگان پیش‌قدم شدند و به‌حیث رئیس دولت اسلامی افغانستان نقش خاص را ایفا کرد و قدرت را بدون هیچ‌گونه تعلل، به جانشین خود شهید استاد برهان‌الدین ربانی تسلیم کرد.

رئیس‌جمهور غنی با اشاره به نقش مرحوم حضرت صبغت‌الله مجددی پس از پروسۀ بن، گفت که حضرت صاحب مشورت‌های نیک به جناب کرزی، برای من و همکارانم استاد دانش و داکتر عبدالله عبدالله داشتند. وی در لویه‌جرگه قانون اساسی نقش خوبی را ایفا و همچنان در لویه‌جرگه‌های مشورتی، اجماع و نبض و سخن ملت را بیان نمود.

رئیس‌جمهور کشور گفت که حضرت صاحب از نخستین روزهای زندگی‌اش در خدمت ملت بود و تا آخرین روزهای حیات‌اش برای ما مشورۀ وحدت، اتفاق و هماهنگی می‌داد.

متعاقباً نجیب‌الله مجددی فرزند ارشد مرحوم مجددی صحبت‌کرد و ضمن تشکر از غم‌شریکی رئیس‌جمهور، بزرگان و تمام ملت افغانستان، گفت: در خصوص بُعدهای مختلف زندگی جناب حضرت صاحب می‌شود ساعت‌ها سخن گفت، اما در این‌جا من همین‌قدر می‌گویم:

سعدیا مرد نِکو نام نمیرد هرگز- مرده آن‌است که نامش به نِکویی نبرند

نجیب‌الله مجددی گفت که حضرت صاحب در قلب‌های مردم ما جای دارد و احساسات و اخلاص‌مندی مردم، برای ما افتخار است. هرچند حضرت صاحب فعلاً در میان ما نیست، اما در قلب‌های همۀ ما جای دارد.

در پایان این مراسم، رئیس‎جمهور غنی، حامد کرزی رئیس‎جمهور پیشین، قانون‎پوه سرور دانش معاون دوم رئیس‎جمهور، داکترعبدالله عبدالله رئیس اجرائیه، استاد محمدکریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح، عبدرب الرسول سیاف رهبر جهادی و شماری از رهبران وشخصیت‏های ملی و سیاسی و بزرگان قومی، اعضای کابینه، مشاوران ریاست‌جمهوری، شماری از وکلا و سناتوران، معاونین و اعضای شورای عالی صلح، تعدادی از اعضای کوردیپلوماتیک مقیم افغانستان، اعضای خانواده و دوستان حضرت صبغت‌الله مجددی، جنازۀ مرحومی را تا محل مخصوص مشایعت کردند.

اشتراک‌کنندگان پس از ادای نماز جنازه، به‌روح این شخصیت روحانی اتحاف دعا نموده و برایش از درگاه خداوند متعال بهشت برین تمناکردند.

در این مراسم، سفرا و اعضای کوردیپلوماتیک مقیم افغانستان نیز به‌پیکر مرحوم حضرت صبغت‌الله مجددی ادای احترام نمودند.

جنازه,رهبر جبهه ملی,صبغت الله