یکشنبه, ۳۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

62460539_2230259857050244_7523862041992364032_o

صلح افغانستان، محور مذاکرات دوجانبۀ غنی در شانگهای است

14 June 2019

اشرف‌غنی، رییس‌جمهور افغانستان در حاشیۀ مراسم سازمان همکاری شانگهای در قرغیزستان با سران شماری از کشورهای منطقه در پیوند به مذاکرات صلح و روابط منطقه‌ای گفت‌وگو کرده است.

به گزارش خبرگزاری کشور، رییس جمهور غنی در دیدار با رییس‌جمهور چین گفت که صلح به منفعت تمام منطقه است و نقش و همکاری چین در اجماع منطقوی مذاکرات صلح با طالبان و همچنان پس از موافقتنامه صلح، مهم می باشد.

رییس جمهور غنی تداوم همکاری منطقوی در خصوص مبارزه با تروریزم را پس از صلح با طالبان حتمی دانست و ضمن تشکر از همکاری های چین گفت که افغانستان و چین با گذشت هر روز از طریق اتصال منطقوی در حال نزدیک شدن اند

او گفت که حکومت افغانستان به صلح پایدار و باعزت متعهد است و به شمول پاکستان خواهان روابط حسنه با همه کشورها می باشد. وی افزود که با موفقیت پروسۀ صلح، گام های اساسی در خصوص کاهش سطح قاچاق مواد مخدر و فقر برداشته خواهد شد.

در مقابل رییس جمهور چین با اشاره به مناسبات دوستانه افغانستان و چین گفت که کشورش در کنار همکاری های انکشافی با افغانستان، سطح واردات زعفران، جلغوزه و سایر محصولات را از این کشور بلند خواهد برد.

رییس جمهور شی جینگ پینگ ضمن قدردانی از قربانی‌ها و مبارزات افغانستان در برابر تروریزم، گفت که چین از پروسۀ همه شمول مصالحه تحت رهبری و مالکیت افغان ها حمایت می‌کند. وی همکاری پاکستان را در خصوص صلح افغانستان مهم دانست و تعهد سپرد که آن کشور را در زمینۀ همکاری در این پروسه تشویق خواهد کرد.

رییس‌جمهور غنی در دیدار با نارندرا مودی صدراعظم هند در بیشکیک پایتخت قرغیزستان در مورد مبارزه با تروریزم، اتصال منطقوی، گسترش همکاری های اقتصادی و ترانزیتی و اجماع منطقوی در خصوص صلح افغانستان بحث و تبادل نظر مفصل کردند.

آقای غنی ضمن قدردانی از کمک و همکاری‌ هند در عرصه های مختلف به افغانستان، گفت که صلح باعزت و پایدار خواست اساسی افغان‌ها و اولویت و مسئولیت مهم حکومت است و کشورهای منطقه در خصوص پروسۀ صلح همکاری شان را هماهنگ و منظم نمایند.

صدراعظم هند با اشاره به کمک‌های کشورش در عرصه های مختلف با افغانستان، یکبار دیگر از همکاری های خویش اطمینان داده، گفت که هند منحیث دوست و همکار استراتیژیک افغانستان در کنار این کشور قرار خواهد داشت. وی افزود که هند از مذاکرات صلح بین‌الافغانی تحت رهبری و مالکیت افغان‌ها حمایت می‌کند.

اشرف غنی در دیدار با شوکت میرضیایف رییس‌جمهور اوزبیکستان، در خصوص همکاری های دوجانبه در عرصه های تجارتی، ترانزیتی و اتصال منطقوی بحث و تبادل نظر نمودند.

 

در این دیدار، هر دو جانب تاکید کردند تا در زمینه تطبیق پروژه ها و تفاهم نامه های امضاء شده میان دو کشور گام های سریع برداشته شود.

رییس‌جمهور غنی ضمن تشکر از نقش و کمک اوزبیکستان در خصوص صلح افغانستان گفت که تمام کشورها همکاری های خویش را در رابطه به صلح افغانستان هماهنگ، مشترک و منظم نمایند.

غنی، شانگهای، قرغیزستان، صدراعظم چین، روابط منطقه ای صدر اعظم