یکشنبه, ۲۳ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

108056330_3241370342609780_2572072642184435633_o

طرح جدید امنیتی کابل

14 July 2020

صدیق صدیقی، سخنگوی رییس‌جمهور، عبدالصبور قانع، معین ارشد امنیتی وزارت امور داخله و رضوان مراد، رییس مطبوعات وارتباطات عامه معاونیت اول ریاست جمهوری، برنامه میثاق امنیتی دولت را اعلام کردند.
سخنگوی رییس‌جمهور در نشستی که به منظور اعلام این برنامه امروز سه‌شنبه، بیست‌وچهارم و سرطان در کابل برگزار شد، گفت: برنامه میثاق امنیتی دولت جمهوری اسلامی افغانستان، به هدف تأمین امنیت مردم و مبارزه موثر با انواع جرایم وجنایت‌ها در شهرها و روستاها، تدوین گردیده و در حال اجرا است.
صدیقی گفت: در یک پروسه سرتاسری مشورتی که رییس‌جمهور با شهروندان کشور در چند ماه پسین داشت، یکی از خواسته‌های مهم مردم تأمین امنیت وتحکیم حاکمیت قانون در جامعه بود که براساس آن میثاق امنیتی به عنوان مهمترین گام حکومت افغانستان در راستای تأمین خواسته‌های مردم برداشته می‌شود.
سخنگوی رییس‌جمهور، با تأکید بر آنکه میثاق امنیتی به‌گونه سرتاسری در کشور عملی خواهد شد، افزود: میثاق امنیتی بسیج مردم برای بهبود امنیت، مبارزه با جرایم و جنایت است.
او گفت میثاق امنیتی نخست در کابل و پس از آن درسایر ولایت‌های کشور عملی خواهد شد.

در همین حال، سترپاسوال عبدالصبور قانع، معین ارشد امنیتی وزارت امور داخله، برنامه میثاق امنیتی را ضمانت امنیتی عنوان کرد که از طریق بسیج نیروهای دولتی و مردمی در راستای تأمین امنیت برای مهار و صفر سازی جرم و جنایت، ریشه‌کن نمودن نا امنی‌ها و مبارزه علیه هر نوع فساد می‌باشد.
او گفت میثاق امنیتی دارای ۴۱ ماده تطبیقی است که در آن مکلفیت‌های پولیس ملی، امنیت ملی، اردوی ملی و ۸ نهاد ملکی مشخص شده است.
قانع افزود: پس از منظوری میثاق امنیتی کابل، از سوی رییس‌جمهور، هزاران تن از باشندگان کابل طور رضاکارانه بسیج شدند و همکاری خود را از یک هفته به اینسو با پولیس ادامه دادند که در نتیجه همکاری مردم ۲۰۰ نفر مجرم که در جنایت‌های مختلف در شهر دخیل بودند شناسایی و از این میان ۱۳ تن بازداشت شده‌اند.
قانع گفت: طی همین هفته ۶۴ میثاق امنیتی با بزرگان کابل در شهر و ولسوالی آن امضا شده است و پس از امضای میثاق‌ها در آن ساحات هیچ جرمی صورت نگرفته است.
او گفت بر بنیاد برنامه میثاق شهروندی علاوه از گزمه های علنی موترهای پولیس، پولیس مخفی نیز ایجاد شده است که گزمه‌های پوششی مخفی را دارند.
قانع گفت درنتیجه کار یک هفته ای پولیس مخفی ۲۰ مجرم با ۱۱ موتر و ۱۵ اسلحه بازداشت وتحقیقات از شماری آنان جریان دارد واز برخی تکمیل شده است.
در نتیجه این گزمه‌ها ۲۴ پولیس به اتهام سوء استفاده از صلاحیت‌های وظیفوی و فساد بازداشت شده و تحت بررسی اداره امنیت ملی استند.
معین ارشد امنیتی گفت: مطابق میثاق امنیتی به ولسوالی‌های کابل توجه صورت گرفته است و راه آسیب پذیر ولسوالی‌هایی که طالبان از ولایت‌ها آمده و از آن استفاده می‌کردند شناسایی و روی تعبیه قوت‌ها در نقاط آسیب پذیر کاز آغاز شده است.

رضوان مراد، رییس مطبوعات وارتباطات عامه معاونیت اول ریاست جمهوری در این نشست گفت: در بخش‌های برنامه میثاق امنیتی که رییس‌جمهور به معاون اول ریاست جمهوری وظایف و مسوولیت‌ها را سپاریده است، از ظرفیت موجوده و امکاناتی که در حال حاضر در هر ارگان قرار دارد، استفاده می‌شود.

اوگفت هیچ تشکیل نو، منابع و بودجه خاص در این بخش‌ها در نظر گرفته نشده و تنها ادارات انسجام و ترتیب دوباره می‌یابند تا برنامه به گونه درست عملی شود.

دفتر معاونیت اول ریاست جمهور,سخنگوی رییس جمهور,صدیق صدیقی,عبدالصبور قانع,کشورنیوز,میثاق امنیتی دولت,میثاق امنیتی دولت اعلام شد