سه شنبه, ۱۸ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

74205670_10157769412244717_2256790801906401280_o

عبدالله عبدالله: تاوان مصلحت ما را مردم پرداختند

10 November 2019

عبدالله عبدالله، رهبر تیم ثبات و همگرایی، هشدار داد که مسوول رفتن افغانستان به بحران، تیم دولت‌ساز خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری کشور، این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری امروز (یک‌شنبه) در جمع صدها تن از هوادارانش در تالار لویه جرگه در کابل، از کمیسیون انتخابات خواست که پروسۀ بازشماری آرا متوقف سازد.

او گفت که ناظرین دستۀ انتخاباتی ثبات و همگرایی، پروسۀ بازشماری آرا را تحریم کرده‌اند و نتیجه بازشماری در غیاب آنان مشروعیت نخواهد داشت.

 رهبر دستۀ انتخاباتی ثبات و همگرایی تصریح کرد: «امروز اعلام نمی‌کنم که قصۀ انتخابات تمام است. اما ناظرین ما در بازشماری آرا شرکت نمی‌کنند. وقتی ناظرین ما به دلیل تخطی از قانون و طرزالعمل در پروسۀ نظارت حضور نداشته باشند، پروسه مشروعیت ندارد. از کمیسیون چیزی خلاف قانون نخواسته‌ایم و فیصلۀ خلاف قانون را نمی‌پذیریم.»

 او افزود: کمیسیون قاطعیت و جدیت ما را دست‌کم نگیرد، اگر کمیسیون بازشماری را در غیاب ناظرین ادامه بدهد، ما مجبور به اقدامات بعدی می‌شویم. اقدامات ما همیشه مسالمت‌آمیز و در چارچوب قانون خواهد بود.

عبدالله عبدالله بیرون‌شدن یک میلیون رأی تقلبی از سیستم را یک قدم بزرگ خواند و گفت: اکنون بحث بود و نبود 300 هزار رأی مطرح است. موجودیت 137 هزار رأی کاملاً زیر سؤال است. 100 هزار دیگر،  قبل و بعد از زمان رأی گیری استفاده شده است. برخی بسیار عجله داشتند و 12 شب رأی‌دهی را شروع کردند! آنها ترسیدند که مبادا در صف‌های طولانی گیر کنند و نتوانند رأی بدهند. تیم تقلب می‌گوید که زمان رأی‌گیری را سه روز در نظر گیرید، اگر سه روز نمی‌گیرد، 24 ساعت را محاسبه کنید. یعنی از 12 شب تا 12 شب دیگر.»

رهبر تیم ثبات و همگرایی، کمیسیون انتخابات را متهم کرد که از طرزالعمل و قانون سرکشی کرده و به سوالات تخنیکی آنها پاسخ قناعت‌بخش نداده است. رییس اجرایی ناپدیدشدن 2400 دستگاه بایومتریک را تکان‌دهنده خواند و گفت که یک رأی بدون بایومتریک قابل پذیرش نیست.

 عبدالله عبدالله گفت که سؤال اصلی همۀ موتلفین و اعضای تیم ثبات و همگرایی این است که آیا مصلحت‌ و گذشت 2014 تکرار می‌شود؟ آیا از رأی و قربانی آنها دفاع صورت می‌گیرد و یا خیر؟ او گفت که در 2014 مصلحت این بود که کشور به بحران و کشمکش نرود، امروز مصلحت این است که رأی تقلبی از سیستم خارج شود. رییس اجرایی حکومت گفت که اطمینان می‌دهم که از رأی پاک مردم دفاع می‌کنیم. نتایج انتخابات فقط و تنها براساس رأی پاک مردم افغانستان می‌باشد. هیچ نوع سازشی دربارۀ حق مردم و رأی پاک‌شان نخواهد شد.

عبدالله عبدالله، تیم دولت‌ساز را متهم کرد که از نیروهای امنیتی برای مقاصد کمپاینی و انتخاباتی استفاده کرده است. او خاطر نشان ساخت: سوءاستفاده از نیروهای امنیتی برای مقاصد تیمی و انتخاباتی، جرم نه، خیانت ملی است. تهدید شهروندان از سوی نیروهای امنیتی قابل تحمل نیست. یک از مسوولان دولت‌ساز گفت که نیروهای امنیتی با ماست. باور داریم که نیروهای امنیتی که فرزندان شماست، بی‌طرفی‌شان را حفظ می‌کنند و هرگز در برابر شما قرار نمی‌گیرند. نیروهای دفاعی و امنیتی، نیروهای مردمی هستند. هیچ وقت از آنها نخواسته‌ایم که طرف ما و یا کس دیگری را بگیرند. هرچند در جاهایی از آنها سوءاستفاده شد. نمی‌خواهیم که سلامت و اعتبار ملی نیروهای امنیتی را زیرسوال ببریم.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت که تیم دولت‌ساز به قطعۀ رجال برجسته هدایت داده بود که از تأمین امنیت برنامۀ امروز تیم ثبات و همگرایی خودداری کنند.

عبدالله عبدالله تلویحاً از موافقت با تشکیل حکومت وحدت ملی ندامت کرد و گفت:  «ما مصلحت را پذیرفتیم، اما تاوان آن را مردم افغانستان پرداختند. کاش از فرصت به خاطر وحدت ملی، همگرایی و پیوند اقوام استفاده می‌شد. از این فرصت سوءاستفاده شد، تبعیض، فساد و… به اوجش رسید.»

کمیسیون انتخابات گفته است که پروسۀ بازشماری ادامه می‌یابد و طبق برنامه، نتایج ابتدایی انتخابات در 23 ماه عقرب اعلام خواهد شد.

انتخابات ریاست جمهوری,تحریم روند بازشماری آرا,تیم ثبات و همگرایی,داکتر عبدالله عبدالله,کشورنیوز,کمیسیون مستقل انتخابات,موضوع گیری تیم ثبات و همگرایی