یکشنبه, ۲۳ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

72274227_2330990620547304_5187922517603385344_n

عضو ارشد ستاد انتخاباتی ثبات و همگرایی: خواب 2014 تکرار نخواهد شد

07 October 2019

فضل احمد معنوی، عضو ارشد دستۀ انتخاباتی ثبات و همگرایی، امروز (دوشنبه، 15 میزان) از کمیسیون انتخابات خواست که به‌جای ضیاع وقت در واردساختن نتیجۀ ریزلشیت‌ها در سیستم، آرای بایومتریک شده را وارد سیستم سازند.
آقای معنوی گفت که اساس آرای بایومتریک‌ است و همه طرف‌ها به شمول کمیسیون‌های انتخاباتی، نهادهای بین‌المللی و اکثر ستادهای انتخاباتی اصل بایومتریک را پذیرفته‌اند و این یک امر برگشت‌ناپذیر است. این عضو دستۀ انتخاباتی ثبات و همگرایی گفت که کمیسیون انتخابات برخلاف محاسبۀ ناظرین و ستادهای انتخاباتی، میزان رأی‌دهندگان را به‌گونۀ مبالغه‌آمیز اعلام کرده است.
سطح اشتراک نباید بر اساس معلومات تلیفونی رؤسا و آمرین محلی و یا بر اساس ریزلشیت‌هایی تخمین شود که بخش بزرگ آن غیرواقعی است. سطح اشتراک باید بر بنیاد آرای بایومتریک شده اعلام می‌شد.
آقای معنوی گفت که کمیسیون انتخابات باید هرچه زودتر سطح اشتراک مردم را بر اساس رأی واقعی و بایومتریک شده اعلام کند. چسپیدن کمیسیون به آرای کاغذی ضیاع وقت است. تأخیر در واردساختن آرا شک و تردیدهایی را به وجود آورده است.
فضل‌احمدی معنوی گفت که ما از جامعه بین‌المللی به ویژه یوناما انتظار داریم که کمیسیون را در عرصۀ تخنیکی و شفاف‌سازی نتیجۀ انتخابات همکاری کنند.
عضو ارشد ستاد ثبات و همگرایی گفت که حکومت از هرگونه مداخله و نزدیک شدن در پروسۀ انتخابات خودداری کند. او گفت که به مردم اطمینان می‌دهیم که هیچ‌گاه خواب‌های 2014 تکرار نمی‌شود. تیم تقلب امید خود را از دیدن چنین خوابی قطع کند.
حالا زمان دیگری و مردم دیگری است. این‌بار، مردم از دموکراسی، انتخابات و حقوق‌شان دفاع می‌کنند. معنوی گفت که حکومت موقت هم خواب است. انتخابات فقط یک برنده خواهد داشت. محاسبه ما نشان می‌دهد که انتخابات به دور دوم نخواهد رفت.
به گفتۀ وی، نامزدان تا دیروز به سیستمی‌که کمپنی برملکوک ساخته است، دسترسی داشتند. اما از دیروز بدین‌سو سیستم غیرفعال شده است.
کمیسیون انتخابات باید دلیل توقف دستگاه بایومتریک را اعلام کند. آقای معنوی با اشاره به سوءاستفاده از امکانات دولتی در کمپاین‌های انتخاباتی، از لوی سارنوالی خواست که «دزدهای کلان و شناخته‌شده» را ممنوع الخروج سازد تا در حکومت آینده مورد بازپرس قرار گیرند.
سوءاستفاده از امکانات دولتی و مردم فقیر افغانستان، غیرقابل قبول است.

 

تیم ثبات و همگرایی,فضل احمد معنوی,کشورنیوز,کمیسیون مستقل انتخابات,نتیجه انتخابات