شنبه, ۱۵ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

1

غني: صلح به یک روز به‌دست ‌نمی‌آید

29 April 2019

اشرف‌غنی، رییس جمهور افغانستان روز یک‌شنبه در مراسم گرامی‌داشت از سالروز پیروزی مجاهدین در ارگ گفت که صلح به یک روز به دست نمی‌آید.

رئیس‌جمهور کشور گفت که جهاد افتخار ملت مجاهد افغانستان بوده، یک حماسه، یک کارنامه و یک معجزه است.

وی گفت که افتخار جهاد افغانستان، عزت تمام ملت افغانستان می‌باشد و مردم کشور به آسانی به این پیروزی دست نیافته اند، بلکه ۲۲۰ ميلیارد دالر از نگاه مادی، یک و نیم میلیون شهید و میلیون‌ها مهاجر هزینه داشته است.

رئیس‌جمهور غنی تصریح‌کرد که جهاد به مردم افغانستان تعلق دارد و باید نسل جهاد به نسل جدید معرفی شود. خاطرات بزرگان جهاد به چاپ برسند، شهدا و قهرمانان گمنام جهاد، به ملت معرفی شوند.

وی افزود: ضرورت است که هم از گذشته خود و هم از تجارب کشورها درس بگیریم و باهم به‌خاطر مفاهمه صحبت نماییم.

رئیس‌جمهور با اشاره به تلاش‌های جاری صلح، تصریح‌کرد که ضرورت است تا از سراسر کشور بشنویم که قیمت جنگ چیست، صلح به یک روز بدست نه‌می‌آید و حکومت زمینۀ صلح را فراهم کرده است.

وی خاطرنشان‌کرد که صلح به ملت بستگی دارد و انشاالله تعالی صلح آمدنی‌است، برای این امر همه‌ی ما باید اول به خدا و بعد به نیت، خواست و اراده مردم تسلیم شویم.

رئیس‌جمهور کشور گفت: درس عمده‌ی ما ایجاد دیدگاه واحد ملی برای آینده‌ی ما است. بدون یک نقشه‌ی راه که برای انتخابات و اراده‌ی مردم و یک دولت قوی که از یک ملت عظیم نماینده گی کند، روی این یک اجماع نداشته باشیم، باز باربار با مشکل دچار خواهیم شد.

وی افزود: دولت ما جمهوری اسلامی افغانستان است. هیچ فکر سیاسی خارج از جمهوری اسلامی، در فرهنگ سیاسی ما جای ندارد، قوت ما در وحدت و عقیده اسلامی ما است.

دراین مراسم استاد سرور دانش معاون دوم ریاست‌جمهوری، داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه، استاد عبدرب الرسول سیاف، خانم آمنه افضلی، عبدالروف ابراهیمی عضو پارلمان و گلبدین حکمتیار در رابطه به اهمیت و ضرورت جهاد مردم افغانستان در مقابل اشغال شوری سابق، صحبت کردند.

استاد سرور دانش طی صحبتی‌، گفت که هفت و هشت ثور، دو روز مهم با دو رویکرد متضاد در تاریخ کشور است، همه تحلیل‌ها در مورد جهاد افغانستان نشان می‌دهند که عملکردهای نادرست در نظام‌های گذشته، منجر به کودتا و شکست آنان شده است.

استاد دانش افزود: هرچند در جنگی که ۴۱ سال ادامه داشته است، دست‌یافتن به صلح امر مشکل است، اما برای آوردن صلح، چهارچوب، خطوط اساسی، اتفاق نظر وجود دارد و نباید نیت نیک حکومت در خصوص جرگۀ مشورتی صلح، به دیدۀ شک نگریسته شود، جرگه حکومت را در گام‌های بعدی صلح، راهنمایی خواهد کرد.

هچنان عبدرب الرسول سیاف در صحبتی پیروزی جهاد افغانستان را به تمام مردم کشور تبریک گفته، افزود که این مراسم به مناسبت روز پیروزی حق بر باطل برگزارشد، هشت ثور نه تنها در تاریخ افغانستان، بلکه در تاریخ جهان نقطه‌ی عطف شمرده می‌شود.

وی افزود که هشت ثور روز عزت و سربلندی ما است، همانگونه که برای آزادی افغانستان کمر بستیم و مبارزه نمودیم، در خط نخست مصالحه نیز قرارداریم و کمر را برای آوردن صلح بسته خواهیم کرد.

سپس، آمنه افضلی ضمن عرض تبریکی به‌خاطر پیروزی جهاد مردم افغانستان، گفت که زمینه صلح فراهم شده است و امیدواریم که بزرگان از آن استفاده‌ی مطلوب نمایند. وی افزود که جلسات داخلی در خصوص صلح، مفیدتر از جلساتی است که در بیرون از افغانستان در مورد صلح صورت می‌گیرد.

عبدالروف ابراهیمی در این مراسم صحبت کرد و گفت که اتحاد نظر در رابطه به حوادث گذشته، زمینه را برای حل مشکلات کنونی فراهم می‌سازد، به‌خاطر گذار از وضعیت کنونی، نیازاست تا متحدانه و هوشیارانه تصامیم اتخاذ گردد.

وی افزود که حکومت در صدد بمیان‌آوردن یک اجماع ملی در رابطه به صلح می‌باشد و برگزاری لویه جرگۀ مشورتی صلح، یکی از نمونه‌های آن می‌باشد.

همچنان گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان در این مراسم صحبت کرد و به گذشته جهاد افغانستان و حوادث پس از پیروزی جهاد اشاره کرده، خطاب به حاضرین گفت که بیایید تعهد بسپاریم که تجارب گذشته را تکرار نمی‌کنیم. یگانه راه مشروع رسیدن به قدرت، انتخابات است و برگزاری انتخابات شفاف را تضمین نماییم. وی افزود که اگر چنین نشود، بحران همچنان ادامه خواهد یافت.

داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه کشور در این مراسم  در صحبتی، ضمن اتحاف دعا به روح شهدای افغانستان، گفت که پیروزی جهاد مردم افغانستان، پیروزی حق بر باطل است. داکتر عبدالله افزود که اگر فرصت واقعی برای صلح فراهم گردد، مطمئناً مردم افغانستان متحدانه و یک‌دست از صلح پذیرایی خواهند کرد.

رئیس اجرائیه کشور افزود که همکاری و نیت صادقانۀ کشورهای همسایه را در رابطه به صلح افغانستان خواهان هستیم.

افغانستان,جنگ,رئیس جمهور,صلح,طالبان,غنی