چهارشنبه, ۲۶ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

new-1559402831373

فهرست 5 هزار نفرۀ زندانیان طالبان به واشنگتن گسیل شد

30 December 2019

گروه طالبان لیستی 5 هزار نفره از زندانیان خویش را به ایالات متحده امریکا تسلیم کرده است.

خبرگزاری اسوشیتدپرس امروز دوشنبه گزارش داد که طالبان لیستی از 5 هزار زندانی این گروه را به مقامات امریکا ارسال کرده است.

این خبرگزاری امریکایی به نقل از یک مقام طالبان تاکید کرد که طالبان آزادی این زندانیان را در توافقنامه با امریکا مورد بحث و بررسی قرار داده است.

جان ساپکو بازرس ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) با ابراز نگرانی از این اقدام طالبان، گفت که افغانستان و امریکا هیچکدام برای آزادی زندانیان طالبان آماده نیستند.

این نهاد ماه سپتمبر در گزارشی هشدار داد که طرف‌های درگیر در افغانستان باید از بروز خطاهای گذشته جلوگیری کنند.

ساپکو افزود: کنگره باید در صورت توافق صلح برای کاهش خشونت در افغانستان بودجه‌ای را در نظر گیرد.

مایکل کوگلمن، معاون برنامه اسیا در مرکز ویلسون امریکا نیز در این باره گفت: لازم است مقامات افغانستان و امریکا نسبت به هر گونه اقدامی برای آزادی زندانیان طالبان، احتیاط کنند قبل از آنکه این اقدام (آزادی زندانیان طالبان) منجر به ایجاد بی‌ثباتی و تحت تاثیر قرار دادن روند صلح شود.

مذاکرات صلح میان امریکا و طالبان پس از آنکه توسط دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا به‌دلیل کشته شدن یک سرباز امریکایی در حمله طالبان به کابل، متوقف شده بود، بار دیگر در اوایل ماه سپتمبر از سر گرفته شد.

رسانه‌ها روز گذشته اعلام کردند که رهبران طالبان با درخواست آتش‌بس موقت در افغانستان موافقت کرده‌اند که سخنگوی طالبان این گزارش را رد کرد.

چندی پیش نیز 3 تن از زندانیان ارشد طالبان که در زندان امریکا در افغانستان به‌سر می‌برند پس از گفت‌وگوی خلیلزاد با رهبران طالبان در دوحه در ازای آزادی 2 استاد دانشگاه امریکایی کابل، آزاد شدند.

بگرام,جان سبکو,زندانیان طالبان,گوانتانامو,مذاکرات صلح